06.08.2014, 00:00

Slovenský trh s benzínom ovládnu Maďari

Energetika. Sieť čerpacích staníc kúpila neznáma firma z Budapešti.

Slovenský trh s benzínom ovládnu Maďari

Už dnes je slovenský petrolejársky trh pod veľkým vplyvom Budapešti a jej dosah sa ešte zväčší. Firmy s maďarským kapitálom budú u nás vlastniť takmer tretinu čerpacích staníc. Takýto dosah bude mať prebratie siete 19 púmp Lukoil neznámou maďarskou spoločnosťou Norm Bezinkút. Transakciu oznámili v pondelok Rusi na svojej webovej stránke.

Doteraz pritom na Slovensku v tomto segmente fungoval z maďarských firiem iba koncern MOL, ktorý vlastní našu najväčšiu rafinériu a sieť čerpacích staníc Slovnaft. Pred časom prebral aj sieť staníc Agip. Vďaka tomu má pod sebou necelých 29 percent púmp.

MOL prepojenie odmieta

Podrobnosti najnovšieho maďarsko-ruského obchodu sú neznáme, rovnako ako pozadie firmy z Budapešti. Zaujímavosťou je, že vznikla v marci tohto roku. Portál etrend. sk pritom s odvolaním na maďarský ekonomický web vg. hu naznačil, že za neznámou značkou Norm Bezinkút by mohol byť práve MOL.

Motívom veľkého koncernu skryť svoje aktivity na Slovensku pod iné meno by mohol byť strach z kontroly Protimonopolného úradu. Štát by totiž mohol vyšetrovať, či by tým nezískal príliš silné postavenie na našom trhu. „Ak by stanice Lukoil kúpila spoločnosť MOL, úrad by sa tým v prípade naplnenia obratových kritérií zaoberal,“ odkázala Monika Kaczorová z kancelárie riaditeľa úradu.


Čítajte viac:

Najvýznamnejšie transakcie na trhu s pohonnými látkami

Maďarsko nie je trójskym koňom v Európe


Scenár vyhýbania sa úradu dáva zmysel, keďže Lukoil aj MOL majú na Slovensku vysoké tržby. Takže by ich štát musel preveriť. Maďarský koncern na druhej strane odmieta, že by s firmou mal čokoľvek spoločné. „Norm Benzinkut je nezávislá spoločnosť, ktorá nie je prepojená so Slovnaftom alebo s MOL-om,“ reagovalo tlačové oddelenie skupiny.

Bol by to veľký risk

MOL pritom pred niekoľkými dňami kúpil čerpacie stanice Lukoilu v Česku. Tam však nemá ani zďaleka také silné postavenie ako na Slovensku. Ak by predsa za spomínanou firmou stál tento koncern, skupina by z toho mohla mať vážne problémy. Právnik kancelárie Maple & Fish Viliam Karas tvrdí, že by išlo o trestnú činnosť. Koncern by totiž obchádzal nezákonne štátnu kontrolu. „V každom prípade by táto spoločnosť nemala byť prepojená na žiadnu veľkú značku na Slovensku,“ podotkol Karas.

Za firmou by mohli byť aj iní hráči. V regióne pôsobia napríklad rakúsky OMV, nemecký Mabanaft či kazašský Kazmunaigaz, ktorý vlastní spoločnosť Rompetrol v Rumunsko.

Vlastník nekomunikuje

Samotná firma Norm Bezinkút s médiami nekomunikuje. Neodpovedala ani na otázky HN. Jej oficiálnu mailovú adresu pritom spravuje služba gmail. com.

Podľa odborníka je zvláštne, že firma vznikla až v marci tohto roka. „Je to záhada. Nabáda to k tomu, že spoločnosť vznikla len kvôli tejto transakcii,“ poznamenal šéf portálu natankuj. sk Tomáš Novotný.

Podobné rokovania pritom trvajú aj niekoľko mesiacov. U nás je podobný prípad – keď úplne neznáma firma kupuje sieť čerpacích staníc – unikátny. Doteraz sa nič podobné nestalo. „Bude zaujímavé sledovať, pod akou značkou budú predávať benzín. Predpokladám, že sa zmenia logá čerpacích staníc,“ povedal Novotný.

MOL bojuje o región s Rakúšanmi

Maďarsko verzus Rakúsko. Aj tak by sa dal charakterizovať boj o podiely na petrolejárskom trhu v našom regióne. Stoja proti sebe veľké koncerny OMV a MOL. Konkrétne na Slovensku sa tento zápas prejavil ostrým sporom o ropovod z Bratislavy do rakúskeho Schwechatu. Nové potrubie by totiž umožnilo rakúskej rafinérii OMV prístup k ruskej rope. Naša vláda tento projekt podporuje a je ochotná ho čiastočne financovať s tým, že by sme v budúcnosti mohli na preprave ropy zarábať. Na druhej strane rafinéria Slovnaft, ktorá je v rukách maďarskej skupiny MOL, bojuje proti ropovodu. OMV by totiž získal konkurenčnú výhodu. Slovnaft argumentuje aj tým, že nové potrubie by bolo financované nepriamo z peňazí rafinérie. Štátna firma Transpetrol, ktorá by projekt mala realizovať spolu s rakúskou stranou, má totiž najviac príjmov práve od Slovnaftu. Rafinéria platí prepravcovi za využívanie ropovodu Družba.