StoryEditor

Daň za lacné lety: Ryanair nedá letuškám ani uniformu

18.09.2015, 00:00
Podpisom zmluvy zamestnanec nízkonákladového dopravcu súhlasí napríklad aj s niekoľkotýždňovým neplateným voľnom.

Tréning z vlastného vrecka, neplatené voľno počas zimy a plat podľa krajiny. Aj takto vyzerajú pracovné podmienky letušiek vo farbách írskych aeroliniek Ryanair. „Ak sa z akýchkoľvek príčin nelieta, tak letuška nemá plat. Keď vybuchla sopka na Islande a nemohlo sa lietať, niektoré letušky nemali čo jesť,“ hovorí pre HN zamestnanec spoločnosti, ktorá má na starosti nábor palubného personálu pre leteckú spoločnosť, no neželá si byť menovaný.

Nárok na nič

Každá letuška, ktorá chce pracovať v aerolinkách, musí prejsť tréningom. Vo väčšine leteckých spoločností ho platí firma, ktorá letušku zamestnáva. Nie však Ryanair. Írsky dopravca si totiž najíma palubný personál od externej firmy Workforce International Contractors. A robí tak z prostého dôvodu. „Týmto zarába firma na tréningoch, keďže kurz stojí spolu vyše 3-tisíc eur a Ryanair sa nemusí báť odborov, čo je nočná mora každých aeroliniek,“ vysvetľuje zdroj HN.

Tu sa však výpočet nelichotivých pracovných podmienok u dopravcu zďaleka nekončí. Letuška si zo svojho platu musí hradiť nielen splátku za kurz, ale aj dopravu do práce, stravu, ubytovanie či dokonca uniformu. „Od klienta dostanete uniformu a jej cena vám bude odpočítaná z platu. Zrážka 30 eur mesačne sa vám strhne z mesačného platu. Počnúc prvou výplatou, až kým sa neuskutoční 12 zrážok,“ píše sa v pracovnej zmluve, ktorú máme v redakcii k dispozícii. Dokument nezabúda pripomenúť, že palubná posádka sa má o ňu starať a nosiť ju čistú a zachovanú.

Dobrovoľne bez platu

Plat závisí od počtu nalietaných hodín a keď sa z nejakých dôvodov nelieta, posádka nemá nárok na výplatu. Podpisom zmluvy taktiež súhlasí s neplateným voľnom. To je zvyčajne v zimných mesiacoch, keď Ryanair obmedzuje svoje lety. Výška mzdy však závisí aj od krajiny, odkiaľ letuška pracuje. „Tzv. zmluva pre východný blok znamená nižší plat a pre západné krajiny vyšší plat,“ konštatuje náš zdroj s tým, že ako dôvod sa uvádzajú rozdiely v nákladoch na život.

Ryanair sa však bráni a tvrdí, že na palube má mix priamych i zakontrahovaných zamestnancov, podobne ako to robia ďalšie aerolinky, napríklad Lufthansa, Easyjet či Norwegian. „Je to potrebné, pretože lietadlá i posádka prechádzajú podľa potreby zo základne na základňu,“ vysvetľuje marketingová manažérka Ryanairu Kasia Gaborec-McEvoy. Tá zároveň nesúhlasí s rozdielmi medzi platmi podľa krajín. Všetci piloti Ryanairu môžu podľa jej slov ročne zarobiť až do výšky 150-tisíc eur a všetci z palubnej posádky do 35-tisíc. „Zároveň sa tešia zo zvyšovania miezd, zliav a istoty zamestnania, čo je dôvod, prečo máme v poradovníku viac ako 5-tisíc pilotov a členov palubnej posádky, ktorí chcú pracovať pre Ryanair,“ dodáva Kasia Gaborec-McEvoy.

Lacné letenky čosi stoja

Nízke náklady na zamestnancov však nie sú výsadou iba Ryanairu. Lacné letenky totiž čosi stoja. Napríklad aj horšie pracovné podmienky ľudí, ktoré lowcostové aerolinky zamestnávajú. V aprílovej správe o sociálnom dumpingu v európskom dopravnom sektore sa píše, že finančný úspech takýchto spoločností je založený na drastickom škrtaní nákladov, špeciálne na zamestnancoch. Ryanair a Vueling na nich minú menej ako desať percent svojho obratu, AirBerlin 11 a EasyJet 12 percent. Na porovnanie, spoločnosť Air France-KLM vyčleňuje na svojich ľudí tretinu obratu.

Priepastné rozdiely

Nie v každých aerolinkách to vyzerá rovnako. Napríklad České aerolínie majú takzvaný kmeň palubného personálu, teda určitý počet letušiek a vedúcich kabíny, ktorý je odvodený od veľkosti flotily, plánovaného letového poriadku a ďalších parametrov. Tí majú pracovnú zmluvu priamo s ČSA. „Vo veľmi malej miere, iba na pokrytie špičiek, ktoré nedokážu obsadiť kmeňovými zamestnancami, si České aerolínie najímajú letušky na krátkodobé dohody o výkone práce,“ tvrdí hovorca ČSA Daniel Šabík. Zároveň pokračuje, že spoločnosť hradí všetkým svojim zamestnancom bez ohľadu na to, či ide o letušku, pilota alebo administratívneho pracovníka, všetky povinné kurzy a skúšky, ktoré priamo súvisia s výkonom ich práce. Podobne sú na tom aj ďalšie aerolinky. „V Etihade a v Emirates si normálne zamestnaná. Tréning máš šesť týždňov a platia ti počas neho vreckové asi 500 eur na mesiac,“ opisuje Slovenka Silvia Čížiková, ktorá pre tieto spoločnosti pracovala ako letuška. Tie svojim zamestnancom hradia ubytovanie, dopravu do práce, uniformy a dokonca aj čistiareň.

01 - Modified: 2007-09-19 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: České mamičky vytvorili miniškoličky
01 - Modified: 2024-04-19 11:31:18 - Feat.: - Title: Fico sa obracia na Čínu. Chce tam získať zdroje na dva veľké dopravné projekty 02 - Modified: 2024-04-18 14:00:59 - Feat.: - Title: V Bratislave sa poobede tvoria kolóny, zdržíte sa aj 20 minút 03 - Modified: 2024-04-19 12:52:07 - Feat.: - Title: V Bratislave vznikne veľký parkovací dom pre takmer 500 áut. Má slúžiť aj tým, ktorí smerujú do centra mesta 04 - Modified: 2024-04-19 22:00:00 - Feat.: - Title: Dopravné značky, ktoré musia vodiči dokonale poznať. Mnohí však zaváhajú 05 - Modified: 2024-04-17 16:57:31 - Feat.: - Title: Ryanair očakáva, že Boeing mu dodá 40 lietadiel do polovice júla
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 00:44