19.01.2016, 00:00

Keď rodina zachraňuje ekonomiku

Kým Európa podporuje rodinné podnikanie ako základnú bunku hospodárstva, u nás zostáva ignorované.

Na trnavskom sídlisku Spiegelsaal sa medzi rodinnými domami nachádza aj taký, ktorý neposkytuje príbytok, ale priestor pre sídlo firmy Natures. Vlastne, ako sa to vezme. Všetci zamestnanci firmy sú rodinní príslušníci, ktorí len o kúsok ďalej sami bývajú. „Občas, ak je trocha viac času, domácnosť funguje aj ako závodná jedáleň,“ usmeje sa obchodný riaditeľ firmy Adrián Doboly.

Napokon, rodinné dôvody stáli v rade nezamýšľaných dôsledkov aj za príčinou vzniku firmy – svoj produkt objavili práve preto, že mali v rodine onkologické ochorenie. Adriánovi rodičia-vedci našli spôsob, ako z hlivy ustricovitej extrahovať látku na podporu imunity, ktorá je účinná aj proti onkologickým ochoreniam. „Všetci sme rodina a dopĺňame sa,“ vraví Adrián. Konateľmi firmy sú jeho rodičia, bratranec je biotechnológ a bratrancova manželka je materiálová technologička. Súčasťou firmy bol aj Adriánov švagor, odborník na špeciálne chovateľstvo a výživu zvierat, ktorý si však medzičasom založil vlastný obchod s chovateľskými potrebami. „Zostal s nami v úzkom kontakte a stal sa naším odberateľom,“ vraví.

Zdá sa, akoby išlo o akýsi ojedinelý romantizmus. No skutočnosť je iná: rodinné firmy tvoria kotvu ekonomiky u nás aj v zahraničí a vo vyspelých ekonomikách majú aj veľký sociálny význam. Tvoria tri štvrtiny svetového HDP, v USA im patrí väčšia časť majetku a aj v Európskej únii tvoria takmer 80 percent všetkých podnikov. Aj na Slovensku sa odhaduje, že väčšina podnikov sú rodinné firmy.

Rodina teda nie je len základnou bunkou spoločnosti, ako hovoria sociologické príručky, ale aj základom národného hospodárstva. Tento základ má pritom nezanedbateľný stabilizujúci rozmer. „Ak sú vzťahy v rodine a firme dobré, na spolupracovníkov sa dá spoľahnúť aj v zlých časoch,“ tvrdí Adrián Doboly. „Nepovyskakujú z topiacej sa lode, ale pomáhajú z nej vylievať vodu. Firma tak môže byť stabilná aj v zlých časoch a v menšej miere tvorí fluktuáciu a nezamestnanosť.“

Mladá tradícia

Na Slovensku je kvôli rozvratu súkromného vlastníctva po roku 1948 tradícia rodinných firiem zatiaľ veľmi krátka a nerozvinutá. Podľa Barometra rodinných podnikov zo septembra 2015, ktorý uskutočnila spoločnosť KPMG, kým v Európe je takmer 60 percent rodinných firiem v rukách najmenej druhej generácie a vyše 40 percent podniká dlhšie ako pol storočia, pod Tatrami tri štvrtiny rodinných firiem ovláda prvá generácia. Po oslobodení z biedy „mečiarovskej“ ekonomiky sa u nás kládol dôraz na veľké zahraničné investície. Malo to svoj zmysel vtedy, no nie dnes. Zahraničný kapitál naše hospodárstvo naštartoval, no nedokáže priniesť dlhodobú stabilitu do regiónov.

Existuje niekoľko dôvodov, prečo sú rodinné firmy pre ekonomiku a sociálny systém kľúčové – obzvlášť v krízových časoch. Ich prioritou spravidla nie je maximalizácia zisku, ale dlhodobá vízia, nezriedka presahujúca osobu zakladateľa. Pre rodinné firmy je príznačný dlhodobý záväzok voči zamestnancom a pocit zodpovednosti voči miestnym komunitám, podobne ako silná vnútorná dôvera a zanietenosť jej vedenia pre firmu. Na Západe – ale aj u nás – ide často o rodiny podnikajúce v remeslách, hotelierstve či potravinárskej výrobe (vinárstva, pivárstva, syry...), ktoré sú viazané na pôdu a lokalitu, ku ktorej majú silný vzťah. Pripomeňme, že naša ekonomika zaostáva najmä v regiónoch, kde ju dokážu nakopnúť práve malé miestne firmy, nie veľkí investori.

Podľa štúdie Trenčianskej univerzity Podmienky a výhody rodinného podnikania majú aj ďalšie výhody: ich produkcia nebýva sériová, ale jedinečná, preto nepotrebujú veľký obežný kapitál a vzťahy s odberateľmi majú prehľadnejšie. Rýchlou redukciou výroby tak môžu flexibilne reagovať na výkyvy v prípade hospodárskych problémov.

Samozrejme, majú aj nevýhody: keďže ide poväčšine o malé podniky, často im chýba precízny marketing a prístup k pokročilým technológiám veľkých koncernov s vysokou produktivitou práce. No ako tvrdí univerzitná štúdia, tieto konkurenčné prednosti veľkým podnikom nepomáhajú čeliť vonkajším hrozbám pr

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN.

Aj vďaka vám môžeme tvoriť poctivý obsah. Zaregistrujte sa do HNkonta a čítajte naše spravodajstvo, analýzy i komentáre. Všetko na jednom mieste a v kontexte. Ďakujeme, vážime si vašu podporu.

HNkonto umožňuje prístup k informáciám z Hospodárskych novín a aj k vybraným titulom vydavateľstva Mafra Slovakia.

HNkonto Vám umožní prístup k digitálnemu obsahu Hospodárskych novín a špecializovaných titulov vydavateľstva MAFRA Slovakia. V prípade problémov, skúste prosím obnoviť stránku (napríklad stlačením [F5] alebo Aktualizovať v okne prehliadača).