10.02.2015, 00:00

Smart hodinky za 50 eur sa predávajú ako teplé rožky

Šéfredaktor PC Revue Ondrej Macko hovorí o vývoji trhu s wearables.

Smart hodinky za 50 eur sa predávajú ako teplé rožky

Skupine mladých doktorandov zo Slovenskej technickej univerzity sa podarilo vyvinúť komerčne úspešný produkt. Ich merač výšky a rýchlosti SkyBean vyzbieral od drobných investorov 12-tisíc eur a úspešne sa predáva v USA aj Austrálii. Čoraz častejšie počujeme o slovenských startupoch, ktoré sa snažia urobiť dieru do sveta – ako sa v tomto smere darí slovenským univerzitám?

Vývoj na niektorých školách už dospel do fázy, keď ich pracovníci a študenti prichádzajú na technologických súťažiach s komerčne zaujímavými produktmi. Videl som aplikáciu, ktorá analyzovala spôsob, akým používateľ ťuká do klávesnice počítača svoje heslá, a dokázala zablokovať pokus o prístup v prípade, že heslo bolo správne, ale spôsob písania nezodpovedal rukopisu majiteľa účtu. Išlo o produkt z Fakulty informatiky a informačných technológií Slovenskej technickej univerzity. Ďalší produkt z tejto fakulty zase ponúkol návštevníkom novej budovy fakulty virtuálneho sprievodcu na spôsob Google Street View. Oba produkty boli na takej úrovni kvality, že ich bolo možné okamžite predať komerčnej sfére.

Ďalší projekt elektrotechnikov – monitor pohybovej aktivity FitLock napriek nízkej cene a dobrému nápadu neuspel. Napriek predchádzajúcemu úspechu tímu od drobných investorov vyzbieral len 700 eur...

Dnes už sa nedá zaujať len dobrým nápadom, musíte mať prepracovaný, priam investigatívny marketing.

V ktorej oblasti si slovenskí akademici vybudovali natoľko dobrú pozíciu či know-how, že možno očakávať prienik na svetové trhy?

Je to dosť vymedzené na softvér a IT aplikácie, mobilné aplikácie. V tom sme dobrí, to Slováci vedia.

Analytici predpovedajú prudký rast trhu v oblasti osobnej prenosnej elektroniky. Sú wearables budúcnosťou elektroniky pre verejnosť?

Ide o jeden z najrýchlejšie rastúcich trhov v oblasti elektroniky. Napríklad inteligentné hodinky, ktoré sa dostali pod psychologickú cenu 50 eur, sa dnes predávajú ako teplé rožky.

Štúdia však tiež odhalila, že zákazníci, ktorí si kúpili wearables, ho prestala do pol roka používať...

Technológia ešte nedospela natoľko, aby tieto produkty plnili svoj účel bez väčších problémov a starostlivosti z vašej strany. Ešte majú ďaleko do dokonalosti a hlavným problémom sú batérie. Používateľ čoskoro príde na to, že má doma ďalšie „tamagoči“, ktoré musí stále dobíjať.

Súvisiace články