StoryEditor

Naša legendárna konzerva si zahrala aj v americkom seriáli

10.08.2015, 00:00

Keď čoraz viac zaneprázdnená pracujúca žena chcela rýchlo zasýtiť svoju rodinu, siahla po Morca-delle. A nielen v časoch socializmu. Robí tak už rovných tridsať rokov. Spolu s ňou aj študenti na internátoch či batôžkoví dovolenkári. „Veď to poznáte sami, už od druhej poobede rozmýšľate, čo si urobíte doma na večeru – musí to byť rýchle, chutné. Špagety či iné cestoviny sú za pár minút uvarené, k tomu Morca-della, trochu strúhaného syra. Ako sa vraví – kedykoľvek a kdekoľvek,“ píše na svojej stránke spoločnosť Tatrakon, ktorá slovenskú legendárnu značku vyrába.

Dlhoročný vývoj

Počiatky omáčky siahajú do roku 1985. Na vývoji výrobku sa pracovalo dlhé roky v štátnom podniku Frucona Košice. Predchádzalo jej množstvo experimentov a skúšok, až sa napokon vývojári Frucony ustálili na zložení: bravčové mäso, sója, cibuľa, paradajkový pretlak, cukor, soľ a zmes korenín. Úspech na seba nenechal dlho čakať. Dopyt vzrastal napríklad v čase dovoleniek, keď si zákazníci do kufra auta nabalili spolu s dekami a plavkami aj zopár konzerv Morca-delly. Podnik tak musel v letnej sezóne svoju výrobu zvyšovať aj o štyridsať percent.

Konzerva stále dobrá

Z mäsovo-sójovej omáčky sa stala vlajková loď spoločnosti, aj vďaka ktorej sa jej podarilo zvládnuť prechod na kapitalistický trh. Ten bol pritom v konzervárenstve azda ešte búrlivejší ako v prípade iných segmentov. V roku 1989 vyrábalo konzervované výrobky na Slovensku 29 stredných a väčších podnikov, dnes ich ostalo len päť. Frucona však túto transformáciu zvládla. V roku 1991 sa rozdelila, čím vznikli Podtatranské konzervárne a o tri roky neskôr aj nový právny subjekt – Tatrakon.

V priebehu rokov sa stravovacie návyky zmenili. S rastúcou mierou blahobytu si konzervy balí na dovolenku k moru čoraz menej Slovákov. A hoci dnes Tatrakon v lete zvyšuje svoju výrobu „iba“ o niečo okolo 20 percent, napriek tomu sa mu darí rásť. „Recept na ťažkosti v potravinárstve nemôže byť len jeden. Základom je, že sme domáca firma a ľudia majú k našim výrobkom dlhodobý vzťah. Na dovolenke síce idú už radšej do reštaurácie, ale je plno iných príležitostí, keď preferujú konzervu,“ povedala pred časom pre HN generálna riaditeľka popradskej spoločnosti Katarína Kacvinská. Tatrakon od krízy neustále zvyšuje svoje tržby a vlani preň pracovalo 160 zamestnancov.

Slávna omáčka

Morca-dellu aj dnes nájdete na pultoch v tých istých gramážach ako za socializmu, a to v 190-a 400-gramovom balení. „Plechový“ obal prešiel od minulých čias zmenou – kým kedysi bol oblepený papierovou etiketou, v súčasnosti je potlač priamo na konzerve, ide o takzvaný litografovaný plech. V roku 2008 k tradičnej Morca-delle pribudla syrová príchuť, so šampiňónmi i s olivami. Okrem toho sa známa značka dostala aj na plátno. „Sme veľmi radi, že náš produkt Morca-della si zahrala aj v americkom seriáli Gossip girl ako jeden zo symbolov Česko-Slovenska,“ hovorí o najznámejšej omáčke na špagety marketingová analytička spoločnosti Miroslava Styková. Tatrakon jej ročne vyrobí viac ako dvetisíc ton.

Presadiť sa chceme v Česku

Miroslava Styková, marketingová analytička spoločnosti Tatrakon

Ako sa v súčasnosti darí predaju produktu v porovnaní s minulými rokmi?

Produkt Morca-della je veľmi obľúbený u spotrebiteľov a neustále sa mu darí veľmi dobre. Aj v poslednom roku sme zaznamenali zvýšenie jeho predaja.

Ako predaju pomáha známe meno?

Receptúra a názov sú kľúčové pre tento produkt. Ako každá firma aj spoločnosť Tatrakon si chráni jedinečnosť zloženia produktov.

Chystáte sa produkt nejako zlepšovať?

S produktom neustále pracujeme a snažíme sa ho mierne redizajnovať. V neposlednom rade sa snažíme vytvárať aj nové príchute výrobku, o ktoré majú zákazníci neustály záujem.

Chcete expandovať s produktom na nové trhy?

Určite áno. No každá krajina má svoje špecifiká. Napríklad v Nemecku sú obľúbené husté polievky, ktoré u nás predaj nemajú. Naopak, u nás sa predáva množstvo nátierok, ktoré v Nemecku a Rakúsku sú okrajové v rámci predaja. V každom prípade cieľom je presadiť výrobok Morca-della na českom trhu, kde ho spotrebitelia poznajú a je po ňom dopyt.

Plánujete rozšíriť jeho výrobu?

Plánujeme rozšírenie jeho výroby, keďže má stále rastúci trend.

01 - Modified: 2007-08-16 11:33:00 - Feat.: 0 - Title: Yosaria Plaza sa nezačne stavať zrejme ani v septembri
01 - Modified: 2024-04-19 13:50:00 - Feat.: - Title: Menšie slovenské reťazce ukázali vlaňajšie výsledky. Fresh či Sintra dosiahli miliónové tržby 02 - Modified: 2024-04-19 12:54:11 - Feat.: - Title: Regulácie v Maďarsku pridusili Tesco. Aké marže má top reťazec v našom regióne? 03 - Modified: 2024-04-14 22:00:00 - Feat.: - Title: Riaditeľ Nestlé pre HN: Zvýšeniu cien sa nevyhneme ani my. S vybranými produktmi sme sa museli rozlúčiť 04 - Modified: 2024-04-05 13:13:55 - Feat.: - Title: Ľudia sa po inflačnej kríze pustili do nákupov. Výrazné nárasty hlásia e-shopy aj hypermarkety 05 - Modified: 2024-03-18 12:05:12 - Feat.: - Title: Slovenka je riaditeľkou z nórskeho Woltu a hovorí: Teplé obedy tu neexistujú, domov si doručujú aj náradie
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 05:15