Štátne InterCity (IC) vlaky na trase z Bratislavy do Košíc možno štát zruší. Naznačil to dnes v parlamente v rámci pravidelnej štvrtkovej Hodiny otázok minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD).
Reagoval tak na otázku opozičného poslanca za KDH Pavla Zajaca, ktorého zaujímalo, čo štát urobí pre udržanie súkromného dopravcu RegioJet na tejto železničnej trati. RegioJet totiž ako jeden z dôvodov svojho ohláseného odchodu z tejto vlakovej trasy uviedol aj konkurenciu v podobe stratových štátnych IC vlakov, ktoré môže štát dlhodobo dotovať.
Prečítajte si aj: Jančura exkluzívne: Na trati do Košíc končíme, so štátom nevieme súťažiť
"Momentálne sme vo finálnej fáze vyhodnocovania prevádzky IC vlakov," potvrdil Počiatek. Zároveň pripustil, že štát tieto vlaky z trasy môže stiahnuť. "Je z môjho pohľadu veľmi pravdepodobné, že z tejto pozície ustúpime a vytvoríme tak ešte väčší priestor pre RegioJet, aby prevádzkoval túto službu,“ dodal šéf rezortu dopravy.
RegioJet: Je to múdry krok
RegioJet nedávno oznámil, že začiatkom budúceho roka prestane vypravovať svoje vlaky na trase z Bratislavy do Košíc.
"Takýto krok ministerstva dopravy by sme považovali za múdry, pretože z hľadiska súťažného práva je to jediné správne riešenie. Sme pripravení stanoviť dátum, od kedy začneme nasadzovať súpravy až o 13 vozidlách tak, aby kapacita bola väčšia, než aktuálne na tejto trase v komerčných vlakoch ponúkajú obaja dopravcovia dohromady," reagoval hovorca RegioJetu v stanovisku pre HNonline Aleš Ondrůj.
Dôvodom bolo podľa majiteľa firmy Radima Jančuru to, že ministerstvo dopravy podľa neho nerobí nič s podnákladovými cenami v stratových IC vlakoch štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) a snaží sa nimi cielene vytlačiť konkurujúci RegioJet z trhu.
„Hlavný dôvod odchodu zo Slovenska je pán Počiatek, ktorý nám doteraz nebol schopný oznámiť, čo urobí zo stratovými IC vlakmi,“ vysvetľuje Jančura a dodáva, že práve tieto linky sú najväčším problémom. „Jedinou šancou, ako by sme zostali, je tá, aby minister zrušil IC vlaky. V takom prípade sme schopní zvýšiť počet spojov na požadovanú úroveň,“ povedal pre HNtelevíziu šéf RegioJetu.
Reakcia štátneho dopravcu
Štátna ZSSK dnes v reakcii zdôraznila, že permanentne analyzuje prevádzku a výsledky IC vlakov, rieši ich prítomnosť aj budúcnosť. "Dokladuje to i naše rozhodnutie v apríli 2015 o prispôsobení ponuky dopytu," pripomenula hovorkyňa spoločnosti Jana Morháčová. Od začiatku roka 2015 boli a sú podľa jej slov aktuálne všetky scenáre ďalšieho vývoja. "V prípade prijatia akýchkoľvek nových rozhodnutí budeme ako vždy verejnosť informovať," dodala.