15.07.2013, 00:00

Zistenie HN: Jahnátkov zákon proti reťazcom nezaberá

Mal chrániť domácich výrobcov a zvyšovať podiel slovenských potravín v reťazcoch.

Ľubomír Jahnátek. TASR/M.Svítok

Zákon o neprimeraných podmienkach v obchode z dielne ministra pôdohospodárstva Ľubomíra Jahnátka však ukazuje veľké diery. Najväčší producent čaju a kávy na Slovensku – Baliarne obchodu Poprad – odchádza z reťazca Tesco. „Chcú nás odpísať len kvôli demonštrovaniu sily pre výstrahu ostatným výrobcom výmenou za zahraničného producenta,“ tvrdí obchodný riaditeľ popradskej spoločnosti Igor Matušek.

Neprimerané podmienky
Akákoľvek chyba výrobku – pokuta 197-tisíc eur. Ročný poplatok len za možnosť predávať výrobky v pobočkách – asi 1,3 milióna eur. Na takéto podmienky nechceli pristúpiť Baliarne obchodu Poprad a v Tescu končia. „Nebudeme tam dodávať naše produkty – kávu ani čaj, pretože sa s nimi nedá dohodnúť,“ hovorí Igor Matušek.

Reťazec pochybenia odmieta. „Obchodné podmienky sú rovnaké pri všetkých dodávateľoch, aby nedošlo k diskriminácii žiadneho obchodného partnera,“ hovorí manažérka komunikácie Tesco Stores Zuzana Lošáková.

V rámci zákona
Hovorca Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory Stanislav Nemec poukazuje na to, že zákonom sa situácia v praxi nezmenila. „Tlak obchodných reťazcov na dodávateľské podmienky neustal ani po prijatí zákona,“ vysvetľuje. Ministerstvo pôdohospodárstva nechce pol roka po prijatí zákon hodnotiť, pripúšťa však čiastočné zmeny.

Odchod Baliarní Poprad z Tesca bol pritom vyústením niekoľkomesačných rokovaní. Celých šesť mesiacov sme boli napriek dohodám vytláčaní z obchodných aktivít,“ vysvetľuje obchodný riaditeľ Baliarne obchodu Poprad Igor Matušek.

Ako dodáva, problém sa začal, keď ich reťazec prestal zaraďovať do akciových letákov.

Bežný postup
Predajca sa však bráni. „Spoločnosť Baliarne obchodu Poprad nám oznámila, že ak Tesco nezaradí urýchlene ich čaj do svojho letáka, tak obratom kompletne zastavia dodávku tovaru, čo vzápätí aj urobili. Dodávateľa sme do letákovej akcie nemohli zaradiť, keďže z jeho strany neboli podpísané obchodné podmienky upravujúce takúto spoluprácu,“ tvrdí manažérka komunikácie Tesco Stores Zuzana Lošáková.

Neskôr sa nová zmluva pripravila, ale podľa Baliarní nebola podpísateľná.

„Jeden bod hovorí o tom, že keď náhodou bude s nejakým naším produktom akýkoľvek problém, Tesco má právo dať nám pokutu za jeden výrobok až do výšky 197 200 eur. A ešte jeden lepší bod. O tom či môžeme prestať dodávať Tescu tovar, nerozhodneme my, ale oni. To fakticky znamená že sa stávate ich otrokmi a oni vám plne legálne môžu naparovať likvidačné pokuty, ktoré si započítajú s vašimi faktúrami a oni rozhodnú, dokedy budete tovar dodávať,“ uvádza Igor Matušek.

Snaha o kvalitu
Podľa Tesca je za tým iba snaha o kvalitu. „Baliarne obchodu Poprad odmietli pristúpiť napríklad na štandardnú podmienku, aby dodávateľ pri dodaní závadného produktu participoval v adekvátnej výške na prípadnej uloženej pokute zo strany štátu,“ uvádza Zuzana Lošáková.

Tradičný slovenský producent kávy a čaju sa tak na pulty Tesca nedostane. „Takmer okamžité zastavenie dodávok tovaru zo strany spoločnosti Baliarne obchodu Poprad nás dostali do zložitej situácie, ale podarilo sa nám tento výpadok vďaka veľkému úsiliu pokryť, a to kombináciou viacerých ďalších aj nových dodávateľov,“ konštatuje Zuzana Lošáková. Podľa výrobcu to budú hlavne zahraniční producenti. „Mimochodom, náš sortiment nahrádzajú kávou a čajom od firmy Meinl, ktorej podiely na trhu sú v podstate nemerateľné, takže nie zákazník, ale Tesco určuje, čo sa bude predávať,“ dodáva Igor Matušek. 


Vo svete bežné
Podľa analytika v tejto situácii môžu v spotrebiteľskom správaní nastať dve možnosti. „Známy je prípad, keď sa v jednom reťazci prestala predávať kokakola a zákazník si vybral. Buď začal kupovať kofolu a iné kolové nápoje, alebo šiel do iného obchodu,“ vysvetľuje analytik agentúry prieskumu trhu Terno Ľubomír Drahovský.