28.08.2013, 00:00

Začali na Slovensku v garáži, dnes dobýjajú svet

Websupport
Aj na Slovensku možno vybudovať zo startupu miliónový biznis. Spoločnosť Websupport je dnes etablovanou značkou a najväčšou webhostingovou firmou na Slovensku. Samozrejme, vždy to tak nebolo. Aj Websupport bol na začiatku malým startupom. Za týmto projektom stojí dnes už celebrita medzi mladými podnikateľmi, spoluzakladateľ Websupportu Michal Truban (na snímke). A nie je to jeho jediný projekt. So startupom Nicereply sa dokonca dostal do najznámejšej liahne technologických zázrakov Silicon Valley. Spolu s Matejom Ftáčnikom uspeli v súťaži Startup Awards, čo im umožnilo ísť do USA a prezentovať svoj startup. Ako však Michal Truban upozorňuje, súťaže startupov môžu byť dobrým odrazovým mostíkom, no nie je to ani zďaleka všetko, čo môžete pre svoju začínajúcu firmu urobiť. "Skutočný biznis sa nerobí na prezentáciách a súťažiach," hovorí Truban, ktorý si na vlastnej koži vyskúšal, aké to je stáť na pódiu pred investormi a cítiť sa ako superstar. "Namiesto súťaženia sa treba sústrediť na samotné podnikanie. Stáť na pódiu a hviezdiť, to môže prísť potom."

eAFFIL
Slovenský Amazon. Takto nazval projekt eAFFIL investor Karol Gogolák z G4. A hneď bol ochotný rokovať o investícii. eAFFIL sa prišiel predstaviť v rámci projektu Nájdite si biznis s HN a investori sa zhodli, že ide o jeden z najpozoruhodnejších projektov, aké v poslednom čase videli. "Ide o predajný systém, ktorý kupujúcim zjednodušuje výber a nákup, portálom a e-shopom zasa zvyšuje príjmy," hovorí o projekte jeho šéf a zakladateľ Kamil Šimkovič. V praxi to funguje jednoducho. Na internete sa dočítate o behu a rady, ako s ním začať. Rozhodnete sa skúsiť to a riešenie sa ponúka samo. Stačí posunúť myš napravo a hneď sa ukáže ponuka bežeckých topánok či oblečenia. A môžete smelo nakupovať. Bez toho, aby ste opustili pôvodnú stránku. "Na Slovensku existuje mnoho zaujímavých e-shopov, ktoré nemajú dosť prostriedkov na reklamu, a preto nie sú známe, no my ich systematicky oslovujeme. A vytvárame tiež prehľadný a jednoduchý nákupný systém -- nie všetky e-shopy ho totiž majú v poriadku," hovorí Šimkovič. Systém, ktorý prepája e-shopy, už funguje nielen na Slovensku, ale aj v Českej republike. Vyskúšať si ho môžete napríklad na stránke eshop.cvicte.sk.

G.N.T. Business Services
Niektoré statupy žiadajú o pomoc investorov, niektoré sa už dostali tak ďaleko, že samy podporujú nové startupy. To je prípad aj podnikateľa menom Róbert Škrab (na snímke). Jeho spoločnosť G.N.T. Business Services vyvíja aplikácie, ktoré pomáhajú biznismenom na celom Slovensku aj vo svete.
Keď bola firma G.N.T. malým startupom, žiadal jej majiteľ o investičnú pomoc dve banky. Ani v jednej však neuspel, takže bol nútený prefinancovať podnikanie z vlastného vrecka a optimalizovať firemné peniaze tak, aby sa obišiel aj bez cudzej pomoci. Dnes je Róbert Škrab za túto skúsenosť vďačný, pretože môže dať cenné rady nováčikom. Zo žiadateľa o pomoc je dnes biznis anjel. "Šikovný nápad a dobre postavený biznis plán si investora nakoniec vždy nájdu," myslí si Škrab. Dnes je ochotný podporiť akýkoľvek zaujímavý a dobre vypracovaný projekt sumou päť- až desaťtisíc eur. Zadarmo to však nie je. ""Výška podielu v takejto spoločnej firme je zväčša od 20 do 50 percent," spresnil.

ProfitUp
Systém, ktorý optimalizuje skladové zásoby, firemné peniaze či odmeny pre zamestnancov, je pre podnikateľa na nezaplatenie. Ale mnohí malí a strední podnikatelia na takýto systém naozaj peniaze nemajú. A presne pre týchto podnikateľov je tu ProfitUp. Systémy lídrov ako SAP a Oracle sú podľa šéfa projektu ProfitUp Daniela Minárika veľmi drahé, vyžadujú dlhé školenia a príplatky za cloudové riešenia či online využívanie. "Majú problém osloviť malopodnikateľa," hovorí spoluzakladateľ firmy Daniel Minárik. Na rozdiel od týchto drahých a robustných systémov je ProfitUp celý v cloude a podnikateľ má k nemu prístup zo svojho telefónu či tabletu.
Zaujímavosťou je, že ProfitUp prišiel k svojmu menu až po tom, čo mu ho vymysleli reklamní experti. Tento startup totiž vyhral kampaň za 100-tisíc eur v súťaži Podnikateľský nápad roka 2012. Už dnes majú stovky klientov, ktorí si platia za štatistiky k svojmu biznisu. Daniel Minárik spolu so svojím kolegom Jozefom Štefankom však nemienia sedieť doma. Svoju službu plánujú predávať aj v zahraničí.