23.03.2014, 23:59

Väčšina agentúr nikoho nezamestnáva

Rozhovor. Luboš Sirota, predseda Predstavenstva McRoy Group pre HN:

Na Slovensku je v súčasnosti zaregistrovaných 1200 agentúr dočasného zamestnávania. Nie je to priveľa?

Veľmi veľa. Aj polovica by bola vzhľadom na veľkosť trhu priveľa. Navyše penetrácia slovenského trhu agentúrnym zamestnávaním je iba 0,8 percenta, v Európe je to v priemere dvojnásobok. Znamená to, že väčšina týchto agentúr de facto nikoho nezamestnáva. V priemere vychádza u nás preto iba niečo vyše 10 agentúrnych zamestnancov (rátané v ekvivalentoch plných denných úväzkov) na jednu agentúru.

Koľko agentúr je v priemere v zahraničí?

Prvenstvo nemáme, keďže dôležitá je aj veľkosť trhu. Podľa údajov International Confederation ofPrivateEmployment Agencies je napríklad v Anglicku vyše 18-tisíc agentúr, ale vo Francúzsku iba 1 500. Oba trhy sú však neporovnateľne väčšie než ten náš. V Taliansku je však agentúr necelých sto.

Vlani ministerstvo práce sprísnilo pravidlá pre agentúry. Ak nepošlú správu o činnosti, môžu prísť o licenciu. Je to správny krok?

Áno, ale nie je dostatočný na to, aby sa prečistil trh.

Aké praktické dôsledky by malo prečistenie trhu na ľudí?

V prvom rade by asi o nič neprišli. Naopak, stretávali by sa iba so serióznymi firmami, čo sa však momentálne nedeje.

Koľko je nečinných agentúr a zamestnávajú aj nejakých ľudí?

To je ťažké povedať, keďže tieto údaje môže mať aspoň v čiastočnej podobe iba štát. My iba predpokladáme, že väčšina agentúr je na Slovensku „jednoosobová“ alebo takmer „jednoosobová“.

Je bežné, že agentúra človeku aj rok nevie nájsť prácu?

Áno. Ale netýka sa to iba jednoosobových agentúr a rovnaké je to aj v zahraničí. Veľké agentúry majú vo svojich databázach zaregistrovaných desiatky tisíc záujemcov o prácu (a nie každý je bez práce) a nie je reálne, aby sa všetkým snažili niečo aktívne nájsť. Treba si totiž uvedomiť, že záujemca o prácu za služby personálnej agentúry neplatí. Agentúra, ktorá má v databáze približne stotisíc ľudí, by tak potrebovala niekoľko tisíc zamestnancov, ak by mali každému záujemcovi aktívne hľadať prácu. Veľmi rýchlo by skrachovala, lebo ponuka pracovných miest je nižšia než dopyt po nich a umiestniť sa reálne dá iba časť záujemcov o prácu. Preto de facto každá agentúra hľadá zhodu medzi dopytom a ponukou. Keďže v agentúre sa stretávajú stovky až desiatky pracovných ponúk, registrácia do jej databázy sa záujemcovi o prácu stále vyplatí.