22.01.2016, 00:00

Jumbo Jet smeruje do dôchodku

Niekdajší symbol prestíže Boeing 747 sa pre viaceré spoločnosti stal finančne nákladnou opachou.

Jumbo Jet smeruje do dôchodku

Písal sa rok 1963, keď verejnosti predstavili nadzvukový Concorde. Na lietadlo, ktoré preletelo z Londýna doNewYorku za necelé tri hodiny, sa začali hrnúť objednávky od najväčších aeroliniek sveta. Potom však prišla revolúcia. Vtedajší najväčší producent komerčných lietadiel na svete, spoločnosť Boeing z amerického Seattlu, v roku 1969 ukázal svetu štvormotorové lietadlo Boeing 747 – legendárny Jumbo Jet. Ten síce neprekonával rýchlosť zvuku, ale dokázal odviezť omnoho viac pasažierov za menšie náklady. Francúzsko-britskému Concordu sa začali rušiť všetky objednávky, dohromady vyrobili len 16 kusov. Legendárneho Jumbo Jetu 747 sa pritom vo všetkých verziách vyrobilo 1519 kusov a jeho výroba stále pokračuje. Nad ikonou letectva sa však začali sťahovať mraky a pre niektoré spoločnosti sa stáva nepotrebnou.

Štvormotorákom odzvonilo

Boeingu 747 sa najnovšie vzdala francúzska spoločnosť Air France, ktorá nasledovala americké Delta Airlines. Budúci rok Jumbo Jetom odzvoní aj v British Airways. Dôvodom nie je len vek lietadiel, ale najmä ich nákladná prevádzka. „Pre letecké spoločnosti je nerentabilné prevádzkovať veľké lietadlá staršieho typu. V posledných rokoch sú nové lietadlá omnoho efektívnejšie. Preto aerolinky nakupujú nové lietadlá a starých sa zbavujú,“ tvrdí Tomáš Menčík, analytik spoločnosti Cyrrus.

Chrbtovú kosť legende tak zlomili menšie a výkonnejšie lietadlá Boeing 737 MAX,777,787 či Airbus A 350. Sú síce menšie, majú však porovnateľný dolet a sú ekonomicky výhodnejšie. Navyše už neplatí pravidlo, ktoré kedysi zakazovalo transoceánske lety lietadlám len s dvoma motormi. „Trend je vo všeobecnosti taký, že aerolinky sa v poslednom čase začali zameriavať skôr na menšie lietadlá,“ spresňuje Menčík.

Výroba pokračuje

Predaj Jumbo Jetov sa od roku 2004 výrazne spomalil. V roku 2010 dokonca spoločnosť nevyrobila ani jeden. Priamo úmerne sa však zvyšoval predaj dvojmotorových Boeingov 777. V roku 2010 prišiel Boeing s poslednou verziou – 747-8, ktorá predaje čiastočne naštartovala. Väčšina vyrobených strojov sa však používa na prepravu carga.

Budúcnosť štvormotorákov je teda neistá. „Ak má Boeing zákazky na Jumbo Jety, tak vyrobí to, čo si zákazník žiada. Pokojne aj staršie modely. Len to bude pre spoločnosť nákladné,“ tvrdí Rudolf Vrábel, analytik J&T Banky. Boeing má zazmluvnené obje

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN.

Aj vďaka vám môžeme tvoriť poctivý obsah. Zaregistrujte sa do HNkonta a čítajte naše spravodajstvo, analýzy i komentáre. Všetko na jednom mieste a v kontexte. Ďakujeme, vážime si vašu podporu.

HNkonto umožňuje prístup k informáciám z Hospodárskych novín a aj k vybraným titulom vydavateľstva Mafra Slovakia.

HNkonto Vám umožní prístup k digitálnemu obsahu Hospodárskych novín a špecializovaných titulov vydavateľstva MAFRA Slovakia. V prípade problémov, skúste prosím obnoviť stránku (napríklad stlačením [F5] alebo Aktualizovať v okne prehliadača).