StoryEditor

Nitra alebo Krakov. Súboj o investíciu desaťročia sa rozhodne už čoskoro

07.07.2015, 00:00
Rozhodnutie o tom, kde by mal závod automobilky vyrásť, má padnúť tento mesiac.

Slovensko bojuje o investíciu desaťročia už len s jedným konkurentom – Poľskom. Ostatní kandidáti strednej Európy, napríklad aj naši západní susedia Česi, mali totiž už podľa dostupných informácií z hry vypadnúť. O tom, či výrobca športových a športovo-úžitkových vozidiel Jaguar Land Rover postaví nový závod v Nitre alebo v Krakove, by sa malo rozhodnúť tento mesiac. Podľa zdroja HN, ktorý je dobre oboznámený so situáciou, by verdikt mohol padnúť už dnes. Iný zdroj zas tvrdí, že verdikt by mal padnúť v druhej polovici júla. Zástupcovia automobilky si podľa neho aktuálne chodia obzerať jednotlivé krajiny a dnes majú zavítať opäť na Slovensko. Podľa agentúry Bloomberg sa pritom včera začalo už šieste kolo rokovaní. „V súčasnosti sa už zrejme hrá o štátnu pomoc, teda o to, čo ktorá vláda dokáže automobilovému gigantu ponúknuť,“ povedal výkonný riaditeľ Podnikateľskej aliancie Slovenska Robert Kičina.

Z automobilky Jaguar Land Rover nás informovali, že pokračujú v hodnotení príležitostí svojich investícií po celom svete a Európa, ktorá je atraktívnou možnosťou, je len jedným zo zvažovaných miest. „Žiadne konečné rozhodnutie o preferovanej lokalite ešte nebolo prijaté a všetky diskusie zostávajú dôverné,“ povedala hovorkyňa automobilky Lisa Palmer. K rokovaniam sa nevyjadruje ani naše ministerstvo hospodárstva.

Možné výhody

Jaguar Land Rover, ktorý je dcérou indickej spoločnosti Tata Motors, by mal v novom závode začať montovať vozidlá v roku 2019. Ročne majú vyrobiť 350-tisíc áut. Počíta sa pritom s vytvorením až šesťtisíc pracovných miest vrátane subdodávateľov, pričom samotná výroba v závode by mala zabezpečiť tri a pol tisíca miest.

K výhodám, ktoré by mohli Slovensku pomôcť získať túto megainvestíciu, patrí podľa odborníkov to, že našou menou je euro a sme v eurozóne. Medzi vyzdvihované fakty ďalej patrí dobrá infraštruktúra, logistika, geografická poloha či skupina potenciálnych subdodávateľov, ktorá u nás obsluhuje už tri existujúce automobilky – nemecký Volkswagen v Bratislave, juhokórejskú Kiu pri Žiline a francúzsky Peugeot v Trnave. „Plusom je tiež náš nadštandardný vzťah s Ruskom, ktorý môže byť pre významnú automobilku zaujímavý,“ povedal partner v advokátskej kancelárii Maple & Fish Martin Javorček. Do kariet nám podľa exprezidenta Združenia automobilového priemyslu Jozefa Uhríka hrá aj prijaté duálne vzdelávanie, ktoré sa u nás zaviedlo v apríli tohto roka a pred 15 rokmi sa nám podľa neho mohlo o ňom iba snívať.

Možné nevýhody

Za nevýhodu možno podľa Kičinu považovať to, že západné Slovensko, kde by mal pravdepodobne pribudnúť závod Land Roveru, je, čo sa týka odborníkov v automobilovom priemysle, už vyčerpané. „Ale nie je to neriešiteľná vec,“ dodal. Naopak, keby sa závod umiestnil na východe našej krajiny, problém by bol v diaľničnom spojení. Okrem toho by bolo treba nájsť plochu až okolo 500 hektárov.

Poľsko má podľa odborníkov tiež silné podnikateľské prostredie a kvalifikovanú pracovnú silu. „Nemajú však takú skúsenosť s produkciou exkluzívnych áut, akú máme my,“ povedal Javorček. V posledných rokoch Poliaci v rámci podnikateľského prostredia zastávajú prvú priečku v rámci krajín V4 v rôznych ekonomických rebríčkoch. „Z niekdajšieho outsidera sú teraz lídrom V4, čo svedčí o tom, že urobili úspešné reformy v podnikateľskom prostredí,“ dodal Kičina. V ich prospech hovoria aj náklady na pracovnú silu. Na porovnanie, nemecké združenie výrobcov automobilov VDA informovalo, že hodinové náklady v poľskom autopriemysle sú 8,79 eura, na Slovensku 10,57 a vo Veľkej Británii 25,31 eura.

Štvrtá automobilka by sa u nás uživila

Na Slovensku aktuálne pôsobia tri automobilky – nemecký Volkswagen, juhokórejská Kia a francúzsky Peugeot. Tieto spoločnosti priamo u seba zamestnávajú tisícky ľudí, ďalšie desaťtisíce pracovných miest sú u ich subdodávateľov a celý automobilový sektor je ťahúňom našej ekonomiky. Len vlani vyrobil viac ako 970-tisíc vozidiel a v minulosti sa na našom HDP podieľal v bežných cenách približne štyrmi percentami. A hoci sa „slovenský Detroit“ už teraz trápi s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily, podľa odborníkov tu priestor pre novú automobilku stále je. „Tri automobilové spoločnosti, ktoré tu sú, idú na plnú kapacitu. Je to signál pre ďalšiu automobilku, ktorá si na Slovensku môže vybudovať zázemie aj vzhľadom na dostatočnú technickú základňu a dodávateľský systém,“ vyhlásil managing partner KPMG Ľuboš Vančo.

01 - Modified: 2007-07-16 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: V skratke
01 - Modified: 2024-04-13 17:46:36 - Feat.: - Title: Nemecké automobilky sú proti sankčným clám na dovoz čínskych elektromobilov, obávajú sa negatívnych dopadov 02 - Modified: 2024-04-15 11:40:00 - Feat.: - Title: Číňania dotácie popierajú. Ich autá si držia náskok vďaka inováciám i dokonalej výrobe 03 - Modified: 2024-04-13 22:33:46 - Feat.: - Title: Luxusné SUV, ktoré vyzerá i jazdí skvele. Briti však spravili krok, ktorý mnohých nepoteší 04 - Modified: 2024-04-14 22:16:51 - Feat.: - Title: Ja som operátor výroby, kto je viac? 05 - Modified: 2024-04-11 17:28:20 - Feat.: - Title: Šéf VW pre HN: Najlepší zamestnanec je Slovák. Iné riešenie ako dovoz pracovnej sily však aktuálne nie je
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
16. apríl 2024 07:39