12.02.2016, 00:00

Slováci kupujú najviac domácu hydinu

Najviac slovenských výrobkov predávajú pobočky Coop Jednota.

Slováci kupujú najviac domácu hydinu

Hydina, med, cukor či zemiaky. To sú potraviny, ktoré Slováci nakupujú najčastejšie od našich domácich výrobcov. Naopak, najmenej do svojich nákupných košíkov vkladáme slovenské oleje a cukrovinky.

Celkovo sa pritom domáce potraviny predávali v obchodoch so 62,5-percentným podielom. Také sú výsledky agrorezortu za druhú polovicu minulého roka. „Ide o veľmi dobrý podiel predaja slovenských potravín v obchodoch vzhľadom na chaos, ktorý je momentálne v oblasti potravín na európskom trhu,“ povedal šéf ministerstva poľnohospodárstva Ľubomír Jahnátek.

Ruské sankcie „zaúradovali“

V rámci predaja slovenských výrobkov sa darilo aj čerstvému i mrazenému mäsu, pekárenským výrobkom, liehovinám, pivu a cestovinám. Nijako slávne sme však podľa ministerstva našu pozornosť neorientovali na nákup slovenského ovocia a zeleniny. Prekvapil však vcelku vysoký,70-percentný, podiel nákupu mlieka od slovenských výrobcov, keďže od apríla minulého roku vstúpili do platnosti mliečne kvóty.

Tie určujú, koľko mlieka môže ktorá krajina Európskej únie vyprodukovať. „Mliečny sektor mal na Slovensku vždy veľké postavenie, ale aktuálne čelí vážnej kríze nadbytku spracovaného mlieka. To spôsobuje, že je u nás veľa mliečnych výrobkov za relatívne nízke ceny, pretože prebytok mlieka tlačí ceny dole a slovenskí mliekari sa s tým musia vyrovnať a podržať poľnohospodárov, aby sa nám úplne nezrútila výroba mlieka,“ povedala generálna riaditeľka Sekcie potravinárstva a obchodu agrorezortu Zuzana Nouzovská.

Potravinárskym trhom však vo veľkej miere zamiešali karty ruské sankcie. Ich vplyv sa najviac prejavil podľa Nouzovskej práve v spomínanom mlieku, pretože export z únie do Ruska bol veľmi vysoký a nadvýroba po zrušení kvót tento problém len znásobuje. Zavedenie ruského embarga sa u nás dotklo ďalej aj bravčového mäsa, ovocia a zeleniny. „Výkyvy v týchto druhoch potravín zaznamenávame kvôli tomu, že Európska únia ich vo veľkom exportovala a teraz zostali na európskom trhu,“ vysvetlila Nouzovská.

Potravinári to ružovo nevidia

S celkom optimistickou vyhliadkou nákupov domácich potravín nesúhlasí Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora. Tá totiž robila rovnaký prieskum, vyšli jej však oveľa pesimistickejšie čísla.

Zverejniť ich podľa hovorkyne komory Jany Holéciovej plánujú o dva týždne. „Slovenskí výrobcovia stále pociťujú veľký problém s umiestňovaním svoji

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN.

Aj vďaka vám môžeme tvoriť poctivý obsah. Zaregistrujte sa do HNkonta a čítajte naše spravodajstvo, analýzy i komentáre. Všetko na jednom mieste a v kontexte. Ďakujeme, vážime si vašu podporu.

HNkonto umožňuje prístup k informáciám z Hospodárskych novín a aj k vybraným titulom vydavateľstva Mafra Slovakia.

HNkonto Vám umožní prístup k digitálnemu obsahu Hospodárskych novín a špecializovaných titulov vydavateľstva MAFRA Slovakia. V prípade problémov, skúste prosím obnoviť stránku (napríklad stlačením [F5] alebo Aktualizovať v okne prehliadača).

Súvisiace články