10.09.2013, 18:24

Ryanair má problém. Počet rezervácií prudko klesol

Šéf Ryanairu priznal pokles cien leteniek. Firma musí zabojovať, aby splnila vytýčený plán na zisk.

Šéf Ryanairu Michael O'Leary. Snímka: HN/Peter Mayer
Zdroj: HN/Peter Mayer

Jesenný prepad v rezerváciách leteniek írskej nízkonákladovej aerolinky Ryanair podnietil špekulácie o tom, či nie je model založený na pridružených poplatkoch vyčerpaný. Okrem objektívnych príčin totiž najväčšiemu nízkonákladovému dopravcovi začína uberať aj konkurencia.

Už májové oznamovanie rekordných ziskov za predchádzajúce účtovné obdobie, predznamenalo, že tento rok rast počtu cestujúcich aj zisku spomalí. Teraz ale podľa všetkého už na začiatku obdobia zažil najväčší európsky nízkonákladový letecký dopravca väčší pád, než sa očakával.

Inokedy neústupčivý a provokujúci šéf Michael O'Leary musel priznať, že jeho aerolinky zaznamenali pokles počtu rezervácií aj cien leteniek pre tohtoročnú jeseň. A tým pádom buď nesplní vytýčený plán na zisk v minimálnej hodnote 570 miliónov eur, alebo sa bude držať na jej spodnej hranici.

Michael O'Leary - majiteľ leteckej spoločnosti RYANAIR, Snímka: HN/Peter Mayer
Zdroj: HN/Peter Mayer

Okrem slabej ekonomickej kondície európskych obyvateľov a nevýhodného kurzu britskej libry tu rolu zohrala aj konkurencia na čele s aerolinkami EasyJet, ktoré z rezervácií odhryzli väčší podiel, než bývalo v posledných sezónach zvykom. Britský denník The Telegraph tak už na svojom webe rozvíja domnienku, či sme svedkami zmeny zákazníckych preferencií. Inými slovami, či cestujúci neposlúchli opakované výzvy samotného O'Learyho, že "ak sa im nepáči systém postavený na extra príplatkoch, môžu vypadnúť".

Práve na príplatkoch je totiž biznis model írskej aerolinky z veľkej časti postavený. Spoločnosť ponúka veľmi lacné jednosmernej letenky - z Británie často lieta do južnej Európy aj za 15 libier (skoro 18 eur).

Tieto ceny však bývajú automaticky navýšené o ďalšie príplatky. Medzi tie pochopiteľnejšie ešte patrí sadzba za odbavenie batožiny. Aj tú však konkurencia ponúka za nižšie ceny ako Rynair. Špecialitou, ktorú Ryanair zaviedol, sú takzvané pridružené poplatky. Najznámejší z nich sú sedemdesiatlibrové penále za nevytlačené letenky.

Čísla ukazujú dôležitosť príplatkov jasne: vlani priemerný zákazník minul v Ryanairi za letenku 48,2 eura. Náklady na jedného prepraveného pasažiera pre firmu ale predstavovali 52,56 eura. Ak by zostalo pri týchto počtoch, stratil by Ryanair na každom z 80 miliónov vlani prepravených cestujúcich skoro 5 eur. Zdrojom, ktorý zaplní (a vo výsledku i dostatočne preplní) túto medzeru, sú práve príplatky. Len na tých "pridružených" totiž vlani prispel každý pasažier 13,43 eura.

The Telegraph potom argumentuje, že pre mnoho potenciálnych zákazníkov už Ryanair stratil punc lacného dopravcu. Svoju teóriu dokladá na príklade rodiny letiacej z Británie do francúzskeho mesta Carcassone a späť. Za jedného dospelého a tri deti zaplatila rodina 1753 libier. A to bez pokút, iba za let, taxy, odbavovacie poplatky a štyri malé batožiny. V tomto prípade na nich totiž Ryanair uplatnil ďalšiu zo svojich výhod - let priamo do destinácie, ktorú ostatní dopravcovia zabúdajú.

Podľa nemenovaného zdroja pohybujúceho sa v leteckom biznise je ale aj táto komparatívna výhoda írskej aerolinky veľmi krehká. "Mnoho regionálnych samospráv dotuje Ryanairu lety na ich malé letiská kvôli turistom, ktoré dopravca privezie. Je ale otázkou, či si to budú môcť naďalej dovoliť aj napriek škrtom, ktoré trápia európsku štátnu pokladnicu," predznamenal odborník pre The Telegraph.

Zdroj: iHNed.cz