02.04.2012, 00:00

Súťažné podklady na tunel Višňové treba prehodnotiť

Rozhovor. Budúci vicepremiér pre hospodárstvo a ekonomiku Ľubomír Vážny pre Hospodárske noviny:

Ľubomír Vážny. Foto: HN/Peter Mayer
Zdroj: HN/Peter Mayer

Minister Figeľ podľa neho neurčil jasné kritériá v tendri. Nie je teda napríklad jasné, akú technológiu vetrania majú firmy naceniť. Výsledkom môže byť, že vyberú najlacnejšiu, ktorá môže mať za následok dlhodobé odstávky tunela.

Ľubomír Vážny. Foto: HN/Peter Mayer
Zdroj: HN/Peter Mayer
Kedy by ste sa mohli ujať novej funkcie?
Ak národná vláda schváli ambíciu budúcej vlády zmeniť post podpredsedu vlády pre ľudské práva a menšiny na post podpredsedu pre hospodárstvo a ekonomiku, tak takáto zmena a obsadenie tejto funkcie sa môže udiať v priebehu troch až štyroch mesiacov.

Máte konkrétne zámery, keď si na novú stoličku sadnete?
Budem tam väčšinou stáť.

Dobre. Tak keď vás prezident vymenuje.
O tomto poste viem asi tri týždne, preto som už o svojich zámeroch rozmýšľal. Chcem riešiť nielen úlohy krátkodobé, ale aj dlhodobé, teda koncepčného charakteru.

O aké úlohy ide?
Pri krátkodobých cieľoch chcem najmä pomáhať pri urýchlenej implementácii projektov, ktoré môžu Slovensku nielen pomôcť, ale aj rozhýbať ho. Moja úloha bude spočívať najmä v ich spustení. Patrí tam napríklad širokorozchodná trať, ktorú už spomínal Robert Fico, eurofondové stavby, či zhodnotenie a spustenie PPP foriem financovania. Pomáhať budem aj v niektorých energetických projektoch.
Z dlhodobého charakteru chcem vypracovať stratégiu rozvoja slovenskej spoločnosti. Mojím cieľom je, aby sa prijala širokým konsenzom, a to nielen odbornou verejnosťou, ale aj celým politickým spektrom.

Spomínali ste, že chcete spustiť takzvané PPP projekty. Máte už predstavu, kedy a kde?
Ide o predčasnú otázku. Musíme totiž najprv upratať eurofondové peniaze, pretože tie vždy boli, sú a budú pre nás tým najvhodnejším spôsobom financovania dopravnej infraštruktúry. Presný termín však povedať neviem. Po tomto uprataní chceme ruka v ruke spustiť takzvané PPP projekty.

Čo si mám predstaviť pod slovíčkom upratať?
Musíme vedieť, či nám žiadosti o nenávratný finančný prostriedok schvália a či následne projekty rozbehneme a či ich aj dokončíme. S eurofondmi chceme ruka v ruke rozvíjať aj projekty PPP. Totiž, nie na všetko sa eurofondy hodia.

Odchádzajúci minister dopravy Ján Figeľ (KDH) začal budovať diaľnicu D1 cez eurofondy. V súťaži je už tunel Višňové a úseky pri Ružomberku a Levoči. Budete v týchto súťažiach pokračovať?
Každý z týchto úsekov má svoje špecifikum. Diaľnice pri Levoči a Ružomberku určite áno. Akákoľvek zmena v rozbehnutej súťaži by znamenala krok späť, a to si nemôžeme dovoliť. Pokiaľ ide o Tunel Višňové, tak túto súťaž, ako aj súťažné poklady, treba prehodnotiť. Podľa môjho názoru minister Figeľ porušil pravidlá, keď túto súťaž začal obstarávať bez toho, aby bola finančne krytá. Ak sa presvedčíme, že máme na túto stavbu dosť peňazí, budeme v nej pokračovať. Touto stavbou tiež nezískame to, čo potrebujeme, a to odľahčenie Žiliny, keďže zo súťaže vylúčili úsek Lietavská Lúčka – Hričovské Podhradie.

A čo konkrétne vám prekáža na tuneli Višňovom?
Figeľ toto dielo zadal cez žltý Fidic bez toho, aby povedal, čo tam vlastne chce. Štát tam neudal napríklad parameter priečneho vetrania. Každý z potenciálnych uchádzačov sa tam bude snažiť dať pozdĺžne vetranie, ktoré v tuneloch nad päť kilometrov nefunguje. Musíme sa teda pozrieť na súťažné podklady. Nechceme kupovať mačku vo vreci, ale funkčné a prevádzkyschopné dielo.

Súťaž však už prebieha a stavbári svoje ponuky už naceňujú.
Áno, ale štát podľa zákona o verejnom obstarávaní môže povedať, že niektoré veci do súťaže doplní.

Takzvané PPP projekty chcete ruka v ruke s upratovaním eurofondov. Aké úseky na PPP projekty sú konkrétne v hre?
Niektoré úseky rýchlostnej cesty R2 a diaľnice D3 sú zrelé na PPP projekty. Napríklad na úsekoch od Žiliny po štátne hranice s Českom či s Poľskom nám podľa analýz vychádza, že ide o cesty, ktoré sú málo výhodné pre štát.

Spadá do týchto projektov aj takzvaný nultý obchvat Bratislavy či rýchlostná cesta R7 z Bratislavy do Komárna?
Diaľnica D4 by mala byť určite jedným z adeptov na takzvané PPP projekty. Napríklad rýchlostná cesta R7 je zrelá na eurofondy.

Vrátim sa ešte k širokorozchodnej trati, o ktorej už váš šéf hovoril. Niektoré krajiny sa mali vyjadriť, dielo realizovať budú alebo nie. Viete povedať, v akom štádiu to je?
My sme svoj záujem zadeklarovali tým, že sme sa do tohto projektu prihlásili. Figeľ ho však pozastavil. My sa teraz musíme presvedčiť, či ide dielo financovateľné a realizovateľné. Ak áno, treba v ňom pokračovať.

Z čoho by ste toto dielo chceli zaplatiť?
Zo štátneho rozpočtu by sme to určite nestavali. Viem si však predstaviť, že by sme to stavali cez istú formu PPP projektov.