Mal nápad, pretavil ho do reality a našiel si investora, ktorý mu pomohol dotiahnuť biznis do dokonalosti. Slovák Jozef Vodička založil firmu TrashOut, ktorá pomôže vyčistiť svet od odpadu. V štarte mu pomohol biznis anjel. Našiel ho v rámci projektu podnikateľských anjelov, ktorý vznikol v spolupráci Hospodárskych novín, Národnej agentúry pre rozvoj malého a stredného podnikania a Združenia mladých podnikateľov.

moja_firma_zbavi_svet.jpg



Všetko bolo čisté. Fascinovalo ma to
Vodičkovi napadla myšlienka ešte v roku 2009, keď bol ako študent vo Fínsku a v Singapure. „Všetko tam bolo čisté, a to ma fascinovalo. Napadlo mi vytvoriť aplikáciu, ktorá by lokalizovala skládky odpadu na celom svete. Rok som si spisoval nápady, ako by mohol byť TrashOut globálny,“ hovorí Vodička. Dal preto dokopy partiu kamarátov, vytvoril prototyp a webovú stránku, a v máji minulého roka sa s tým postavil pred investora, Milana Dubeca, zakladateľa portálu Azet. „Až pri ňom som pochopil, že dobrý nápad nie je všetko. Chcel vedieť, či sme dobrí a či svoj projekt budeme vedieť zrealizovať,“ hovorí Vodička.

Podľa jeho slov ho nepotrebovali kvôli peniazom, nejaké mali a nepotrebovali ich veľa. „Potrebovali sme rady. Odporučil nám, na čo sa máme zamerať v dizajne a ako to máme čo najviac pre ľudí zjednodušiť.“ To sa im aj podarilo.

Zadarmo na jeden klik
Jedným klikom tak odfotíte skládku odpadu, smartphone ju lokalizuje, aplikácia odošle informáciu na server firmy TrashOut, a tí ju spracujú pre ministerstvo životného prostredia, Greenpeace či iné organizácie.

Po desiatke stretnutí v priebehu troch mesiacov ležala zmluva na stole. Výšku investície nám Vodička odmietol prezradiť, no investor dostal menšinový, ale spolurozhodovací podiel vo firme. Aplikáciu dnes síce dávajú zadarmo, no časom zarobia na reklame, ktorá bude umiestnená tam, kde aj globálne štatistiky. Druhým zdrojom príjmov budú prémiové funkcie pre samosprávy či dokonca krajiny. Za mesiac si TrashOut stiahlo asi tristo Slovákov, no ako Vodička hovorí, o mesiac plánujú expandovať do zahraničia. „Najskôr do Škandinávie, tam sú ľudia veľmi ekologicky zameraní, tak predpokladám, že to tam bude mať úspech.“

„Niektoré projekty sú zúfalé“
Mladá biznis komunita na Slovensku je však ešte stále v plienkach. Investori sa často sťažujú, že nápadov je síce dostatok, no väčšina z nich je postavená na vode. „Zo Slovenska čítam tak jeden biznis plán za týždeň a, bohužiaľ, musím povedať, že sú zúfalé. Podľa mňa je najväčším problémom totálna nepripravenosť mladých podnikateľov,“ sťažuje sa jeden zo slovenských biznis anjelov Michael Rostock-Poplar.

Situácia sa však napriek tomu oproti minulosti zlepšila. Projekt biznis anjelov u nás trvá už viac ako rok. Ako podotýka Ján Solík zo Združenia mladých podnikateľov Slovenska, za ten čas získali desiatky projektov, pričom pred investorov išlo asi dvadsať z nich. „Väčšina začínajúcich podnikateľov začala vychádzať z reálnych plánov a už vie, že investora budú zaujímať aj objednávky, patenty či premyslené financovanie.“