25.03.2012, 00:00

Automobilky priniesli Slovensku svetový primát

Slovensko v prepočte na obyvateľa vyrobí najviac áut na svete. Náskok by mal ešte narastať.

Snímka: HN/Peter Mayer
Zdroj: HN/Peter Mayer

Vzhľadom na svoju veľkosť si Slovensko aj v roku 2011 udržalo pozíciu najväčšieho svetové výrobcu osobných automobilov (v prepočte na obyvateľa). Počet vyrobených osobných automobilov na Slovensku medziročne vzrástol o 13,9% na 640 tisíc kusov. Z celkovej svetovej produkcie sa na Slovensku síce vyrobilo len 1,1%, v prepočte na 1000 obyvateľov to však bolo až 118 nových osobných automobilov. Silu automobilového priemyslu v strednej Európe podčiarkujú aj Česká republika a Slovinsko, ktoré s produkciou 113, resp. 82 nových automobilov na 1000 obyvateľov zaujali 2. a 4. priečku. V roku 2012 by si Slovensko malo svoju pozíciu svetového lídra vo výrobe automobilov (v prepočte na obyvateľa) ešte upevniť. Slovenské automobilky plánujú v tomto roku zvýšiť produkciu až o takmer 45% na 925 tisíc nových áut. Ak sa im tieto plány aj podarí naplniť, na 1000 obyvateľov by sa na Slovensku vyrobilo približne 170 nových osobných áut.

V roku 2011 sa vo svete vyrobilo takmer 60 miliónov osobných automobilov. Celosvetová produkcia medziročne vzrástla o 5,8%. Z významných svetových producentov najrýchlejší rast v roku 2011 zaznamenalo Rusko, ktoré zvýšilo produkciu osobných automobilov o 44%, naopak produkcia mierne klesala v Brazílii (o 2%). Pozíciu najväčšieho svetového producenta osobných automobilov obhájila Čína, ktorá sa na celosvetovej produkcii v roku 2011 podieľala takmer jednou štvrtinou. Aj vďaka Číne sa viac ako polovica osobných automobilov v minulom roku vyrobila v ázijských krajinách. Krajiny EÚ sa podieľali na celosvetovej produkcii osobných automobilov 26%.

V poslednom desaťročí môžeme pozorovať jasný posun svetovej produkcie smerom ku krajinám s rastúcim dopytom po osobných autách. V porovnaní s rokom 2000 vzrástla svetová produkcia osobných automobilov o 45%, t.j. približne o 18,6 milióna áut. Celý tento prírastok by sa pritom dal pripísať ázijským krajinám na čele s Čínou. V porovnaní s rokom 2000 sa produkcia osobných automobilov v Ázií zvýšila o 141%, t.j. o 19,0 milióna áut. Výrazný rast produkcie však zaznamenali aj nové členské krajiny EÚ - o 137% (o 1,9 milióna áut), ostatné krajiny SVE na čele s Ruskom a Tureckom – o 97% (o 1,3 milióna áut), či krajiny južnej Ameriky – o 92% (o 1,5 milióna áut). Naopak vo vyspelých krajinách produkcia osobných automobilov klesala – v západnej Európe (EÚ15) o 16,5% (o 2,5 milióna áut), v severnej Amerike o 33% (o 2,8 milióna áut). Okrem istého nasýtenia týchto trhov, ktoré limitovali ďalší rast produkcie, zaznamenali tieto krajiny aj odsun výroby smerom ku krajinám s nižšími nákladmi.

Produkcia áut zo západnej Európy sa pravdepodobne presúvala najmä do nových členských krajín EÚ, produkcia z USA a Kanady do Mexika, Ázie, či južnej Ameriky. Podobné trendy budeme môcť pravdepodobne pozorovať aj v nasledujúcich rokoch. Produkcia by mala rásť najmä v krajinách so silným potenciálom rastu dopytu po nových autách, t.j. Čína, India, ale aj krajiny regiónu SVE, či južnej Ameriky, v dlhodobejšom horizonte aj africké krajiny.