18.01.2013, 00:00

Mototechna sa vracia. Po 20 rokoch

Retro, ako aj luxus z druhej ruky, pod jednou strechou. To by mala na Slovensku najnovšie ponúkať známa značka Mototechna. „Ochrannú známku sme museli odkúpiť od štátneho podniku, ktorý bol v likvidácii. Predajňa bude ponúkať najlepšie vozidlá, aké máme,“ potvrdila včera spustenie predaja generálna riaditeľka AAA Auto Karolína Topolová. Značka Mototechna, známa zo socializmu, však hrá hlavne marketingovú rolu.

Dvojročné
Sieť autobazárov AAA Auto bude v Mototechne predávať maximálne dvojročné autá s najazdenými menej ako tridsaťtisíc kilometrami. „V Českej republike sme predaj týchto áut spustili v septembri. Od tohto obdobia sme predali už tristopäťdesiat vozidiel,“ opisuje skúsenosti s obchodným modelom Topolová. Ako dodáva, dopyt po akýchsi luxusných ojazdených autách vzrástol najmä vlani. „Už po roku od kúpy stráca nové auto 30 – 50 percent svojej hodnoty. Na opotrebení sa to však nestihne výrazne prejaviť,“ pokračuje riaditeľka.

Pripúšťa, že jedným z motivátorov príchodu na Slovensko bolo aj zavedenie registračného poplatku.

Efekt registračného poplatku
Ak si vozidlo záujemca kúpi krátko po výrobe z druhej ruky, má stále nové auto, ale poplatok uhradiť nemusí. Ojazdených áut starých maximálne dva roky v predaji pribúda. „Interval výmeny vozidiel sa totiž skracuje. K dispozícii máme momentálne približne 150 takýchto vozidiel,“ dodáva Topolová. Mnoho z nich kupujú aj priamo od výrobcov. Najmä skúšobné a predvádzacie vozidlá.

Na Slovensku pribudnú tento rok ďalšie tri Mototechny – v Žiline, Nitre a Košiciach. AAA auto je v zelených číslach, preto môže investovať.

Rekordné predaje
„Minulý rok sme zaznamenali najväčší medziročný nárast predaja v histórii. Celkovo 14,6 percenta,“ potvrdzuje Karolína Topolová. Slovensko sa na tomto raste podieľalo výraznou mierou. V roku 2012 sme od siete kúpili 14 211 vozidiel, čo znamená 22,6-percentný nárast oproti predošlému roku. „Zo značiek vedie stále Škoda. Novinkou je však popularita ázijských značiek Kia a Hyundai. Určite za to môže aj výroba na Slovensku,“ hovorí o prekvapeniach minulého roka šéfka najväčšej autobazárovej siete.

V najlepšom veku
Nárast predaja ojazdených áut potvrdzuje aj sieť Auto Palace. „Vzhľadom na aktuálne trhové podmienky sa sústredíme už aj na výkup a predaj ojazdených automobilov. Reagujeme tak na nárast záujmu o ojazdené vozidlá s nízkym počtom najazdených kilometrov, so servisnou knižkou, preukázateľnou históriou a čistým pôvodom,“ potvrdzuje riaditeľ spoločnosti Auto Palace Bratislava Miroslav Tikl. Okrem vyhnutia sa zaplateniu registračného poplatku je výhodou napríklad aj STK zadarmo. „Zákazníci pri týchto vozidlách očakávajú nižšie servisné náklady, keďže získavajú zabehané vozidlo v prvej tretine predpokladanej životnosti,“ dodáva Tikl.

O pozitívach a raste však nehovoria všetci. „U nás sme nezaznamenali výraznú zmenu v spotrebiteľskom správaní. Dopyt je stály,“ hovorí predajca bratislavského BBautoland. Pozitívum však priznáva aspoň v tom, že predaj ojazdených áut nepadol tak, ako odbyt nových áut.
Tomáš Lemešani