19.02.2013, 00:00

Martinská diaľnica ťahá Váhostav dole

Firma ponúkla najnižšiu cenu. Stavia ju za 137,7 milióna eur.

Martinská diaľnica ťahá Váhostav dole

Dali najlepšiu cenu, no ťahá ich to do straty. Reč je o Váhostave, firme veľkopodnikateľa Juraja Širokého. Stavbári stavajú viac ako 16-kilometrový úsek diaľnice D1 Dubná Skala – Turany pri Martine za takmer 138 miliónov eur od roku 2011, štát pritom predpokladal, že za túto cestu zaplatí takmer 335 miliónov eur. „Určité objekty sme museli obchádzať. Dopravné vzdialenosti sa nám zvyšovali aj trojnásobne,“ konštatoval v rozhovore pre HN generálny riaditeľ Váhostavu Ján Kato.

Strata nemôže viesť k dodatku
Straty spôsobili viaceré problémy. Okrem neskorých stavebných povolení aj nedostatočné majetkové vyrovnanie. Stavbári napríklad takto museli riešiť mostný pilier na rieke Váh. Tam, kde ho chceli postaviť, nebolo dno rieky na liste vlastníctva Vodohospodárskeho podniku.

Vyššiu stratu im paradoxne spôsobuje aj už zaplatený doplatok 2,6 milióna eur od Národnej diaľničnej spoločnosti. Tá síce akceptovala túto sumu, ale veľká časť z nej sa zaplatí za rekonštrukciu cesty prvej triedy neďaleko diaľnice. Na tejto ceste používajú rovnaké ceny, ako na diaľnici. „Tento dodatok nám robí dvakrát zle,“ konštatoval Kato. Musia ju totiž zaplatiť z rezervy, ktorú na túto diaľnicu majú.

Podľa viacerých odborníkov však strata na stavbe nemôže viesť k dodatku. „Také ceny dali a musia to splniť,“ konštatoval bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Čermák. Pripája sa k nemu aj riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej (SDKÚ-DS), ktorý bol poradcom pre dopravu Ivety Radičovej. Hovorí, že nimi navrhnutá cena je podnikateľským rizikom stavbárov. Tento rok stavbári chcú na tejto diaľnici dosiahnuť už pozitívny hospodársky výsledok. „Optimalizovali sme procesy. Vieme presne, aké objekty budeme robiť a v akých cenách,“ povedal Kato.

Odborníci dodatky nevylučujú
Podľa Čermáka aj Mateja sa firma aj napriek tomu bude snažiť hľadať spôsoby, ako sa dostať k dodatku. Môžu k ním patriť napríklad zmeny na projekte. Stavbári sú totiž komerčnou firmou, ktorá sa bude snažiť stratu skresať. Kato však dodatok k stavbe odmieta.

Ministerstvo dopravy o možných dodatkoch špekulovať nechce. Podľa jeho hovorcu Martina Kóňu je cena nateraz konečná. „Ak sú dodatky opodstatnené a zrozumiteľne vyargumentované, dajú sa akceptovať.“ Medzi opodstatnené výdavky rezort zaradil napríklad zreálnenie odhadov cien materiálu.

Širokého firma je v poslednom období v štátnych zákazkách úspešná. Diaľničná spoločnosť akceptovala jej ponuku na viac ako 15-kilometrový úsek diaľnice D1 Hubová – Ivachnová pri Ružomberku. Štát si vybral Výhostav až ako štvrtého v poradí s ponukou viac ako 227 milióna eur, pričom troch pred ním vylúčil. Národná diaľničná začiatkom februára akceptovala aj zvýšenie ceny takmer o milión eur za estakádu pri Považskej Bystrici. Tá však môže ešte narásť.