01.02.2013, 00:00

Richter zaplatí za propagačné predmety priveľa

Ministerstvo práce chce kúpiť perá, pršiplášte či igelitové tašky takmer za 100-tisíc. Cena v praxi by nemala prekročiť 60-tisíc.

Ján Richter. Foto: HN/Peter Mayer
Zdroj: HN/Peter Mayer

Ján Richter. Foto: HN/Peter Mayer
Zdroj: HN/Peter Mayer
Perá, pršiplášte či igelitové tašky, ktoré plánuje nakúpiť minister práce Ján Richter (Smer-SD) takmer za 100-tisíc eur, by mohli vyjsť ministerstvo približne o polovicu lacnejšie. „Ceny sú nižšie. Nie je čo dodať, pekný kšeft,“ tvrdí jedna z reklamných firiem, ktorá si však neželá byť menovaná. HN majú jej meno k dispozícii.

O ocenenie predmetov z tendra požiadali HN viaceré reklamné firmy a veľkosklady s kancelárskymi potrebami. Výsledná suma sa pohybovala na úrovni 60-tisíc eur. Prepočty troch firiem máme v redakcii.

Rozhodne aukcia
O pláne rezortu práce nakúpiť reklamné predmety takmer za stotisíc eur z eurofondov HN informovali v stredu tento týždeň. Propagovať by mali päť už spustených národných projektov, ako napríklad rekvalifikačné kurzy či obnovu hradov a zámkov.

Propagačné predmety rezort práce obstaráva pre ústredie práce. Podľa jeho hovorcu Petra Zemana môže byť konečná suma nižšia. Pri kalkulácii totiž vychádzali z maximálnych možných cien. „O konečnej výške jednotkovej ceny každej položky tovaru rozhodne elektronická aukcia – čiže trh,“ hovorí Zeman. Rušiť ani prehodnotiť tender sa momentálne nechystajú.

Rozdávať reklamné predmety bude ústredie aj úrady práce. Mali by slúžiť na zdôraznenie finančnej spoluúčasti Európskej únie. Rozdávať ich plánujú pri prezentácií projektov na rôznych konferenciách, stretnutiach zo zamestnávateľmi či zástupcami samospráv. „Pršiplášte plánujeme poskytnúť nezamestnaným zapojeným do obnovy kultúrneho dedičstva, ktorí budú pracovať najmä v exteriéri napríklad zrúcaninách hradov,“ objasňuje Zeman.


Neefektívna reklama
Na to, aby firma či štát získali eurofondy, musia zabezpečiť publicitu projektu. To, ako bude reklama vyzerať, však Brusel striktne nenariaďuje. Poberateľom eurofondov dáva na výber. Odborníkom sa však zviditeľnenie reklamnými predmetmi zdá minimálne neobvyklé. „Sú to neefektívne vynaložené peniaze. V technickom zmysle však oprávnené,“ hovorí šéf firmy Premier Consulting zameranej na poradenstvo pri čerpaní eurofondov Miroslav Lopata. Dodáva, že v prípade sociálnych projektov, kde je skutočne propagácia potrebná, sa skôr využívajú inzeráty či spoty v televízii. Iné ministerstvá si podľa neho vystačia len s vyvesením tabule s reklamným logom na budovu. Podobne aj súkromné firmy či nadácie sa snažia z poskytnutých peňazí minúť na propagáciu čo najmenej. O šetrení hovorí tiež Zeman. Na propagáciu národných projektov využili podľa neho minimum poskytnutých peňazí.

Podľa hovorcu ministerstva práce Michala Stušku sú predmety štandardnou súčasťou nástrojov publicity projektov v krajinách Európskej únie. Proti tendru neplánuje zakročiť ani premiér Robert Fico (Smer-SD). Ten nedávno v komentári pre HN napísal, že „vláda eurofondy smeruje do konkurencieschopnosti a tvorby pracovných miest“.