StoryEditor

Chybný prevod? Peniaze sa ešte nestratili

02.12.2009, 23:00
Ak vám nesprávny príjemca odmieta peniaze vrátiť, neostáva vám nič iné, len sa s ním súdiť.

Pri prevode peňazí z vášho účtu na iný sa oplatí dávať si pozor. Ak totiž zadáte chybné číslo, môže sa to skončiť až na súde. Dobrou správou zase je, že banky väčšinou nemajú stanovené lehoty, dokedy môžete žiadať o spätný prevod. Takže ak si svoju chybu uvedomíte aj po týždňoch, banka vám pomôže.

Najlepšie skoro
Logicky je najjednoduchšie, ak si zle zadané číslo uvedomíte čím skôr. "Prevodný príkaz je možné zrušiť, pokiaľ suma prevodného príkazu nebola odpísaná z účtu príkazcu a avizovaná príjemcovi platby,“ hovorí Jana Lukáčová z Volksbank.

Najlepšie je príkaz odvolať pred dátumom splatnosti. Na pobočke zväčša do 16. hodiny v pracovnom dni, ktorý predchádza splatnosti, cez internet banking je čas až do 18. hodiny. "Stornovať platbu v deň splatnosti nie je možné,“ hovorí Boris Gandel z Tatra banky. Podobne je to aj v Slovenskej sporiteľni, UniCredit Bank a v ČSOB.

V prípade VÚB banky sa to dá aj v deň splatnosti, avšak iba pri medzibankových platbách. Vnútrobankové prevody sa robia hneď po zadaní príkazu. "Pri medzibankových platbách prebiehajú spracovania platieb v niekoľkých denných dávkach. Pokiaľ ešte nedošlo k spracovaniu, platbu je možné odvolať,“ potvrdzuje hovorkyňa Alena Walterová.

Aj v Dexia banke sa teoreticky dá zastaviť prevod v deň splatnosti. "Dexia banka umožňuje klientom odvolať alebo zrušiť príkaz na úhradu v prípadoch, keď príkaz čaká na dátum splatnosti, respektíve na dostatočné finančné krytie,“ vysvetlil Michal Fúrik z banky. Ak teda na účte nebude v deň splatnosti dosť peňazí, prevod neodíde.

Dá sa to aj neskoro
Ak už peniaze odídu, ostáva len žiadať o spätný prevod. Banka je v takom prípade len sprostredkovateľom. Príkazca platby musí napísať žiadosť o sprostredkovanie vrátenia chybne realizovanej platby. "Banka klienta má 30 dní na to, aby kontaktovala banku príjemcu a žiadala o vrátenie finančných zdrojov. Banka príjemcu má 30 dní na vyjadrenie sa k žiadosti klienta banky, z ktorej boli finančné prostriedky odoslané,“ hovorí Zuzana Ďuďáková z UniCredit Banky. Banka vyzve nesprávneho príjemcu, aby peniaze vrátil. "Ak odmietne, klient môže podľa zákona podať cez našu banku žiadosť, aby mu banka príjemcu zaslala o ňom údaje,“ opisuje postup Štefan Frimmer zo Slovenskej sporiteľne.

Potom už je na klientovi, aby sa s nesprávnym príjemcom skontaktoval. "Dôležité je, že prijímateľ je povinný peniaze vrátiť späť, pretože ak by to neurobil, išlo by o nedovolené obohatenie,“ upozorňuje Walterová. Ak teda nesprávny príjemca nechce peniaze vrátiť, bude naňho zrejme potrebné podať trestné oznámenie.

Všetko niečo stojí
Spätný prevod niečo stojí. Banky si účtujú poplatok za spracovanie žiadosti a niekedy aj za sprístupnenie údajov o príjemcovi. Pri domácich platbách môže celá záležitosť stáť aj vyše desať eur.
Banky by mali vyhovieť každej žiadosti o vrátenie platby. "Existujú, samozrejme, výnimky, keď už zrušenie príkazu na úhradu nie je možné, týka sa to však skôr špecifických úhrad ako napríklad v prospech účtu colného úradu a podobne,“ ozrejmil Fúrik.

Banky neriešia spätné prevody často. VÚB banka asi dvakrát do mesiaca, Volksbank 50-krát a Slovenská sporiteľňa v priemere 151-krát do mesiaca.


Koľko stojí spätný prevod peňazí
Volksbank - 3,32 eura
UniCredit Bank - spracovanie žiadosti 3,32 eura, údaje o príjemcovi 6,64 eura
ČSOB - 16,50 eura + skutočné náklady pri cezhraničnej platbe
SLSP - 3,32 eura pri domácej platbe, 16,60 eura + poplatky zahraničných bánk pri cezhraničnej platbe
Tatra banka - 5 eur
VÚB banka - domáca platbe bezplatne, zahraničná platba 16,60 eura pri platbe nie staršej ako tri mesiace, pri staršej 66,39 eura

Ako získať späť zle zaslané peniaze
- zrušiť prevod ešte pred dátumom splatnosti
- medzibankové prevody sa v niektorých bankách dajú zrušiť aj v deň splatnosti, ak ešte neboli peniaze prevedené
- ak boli peniaze prevedené, musí klient zaslať banke žiadosť o sprostredkovanie vrátenia chybne zrealizovanej platby
- žiadosť je vhodné doložiť napríklad výpisom z účtu a vyhlásením, že platba bola zaslaná omylom
- banka má 30 dní na spracovanie žiadosti
- v prípade medzibankovej platby má banka príjemcu ďalších 30 dní, aby na žiadosť odpovedala a peniaze poslala
- prijímateľ je povinný peniaze vrátiť späť, inak ide o nedovolené obohatenie
- ak príjemca nesúhlasí, musí odosielateľ podať svojej banke žiadosť na sprístupnenie údajov o príjemcovi
- banka sprístupní údaje o príjemcovi do siedmich dní
- ak príjemca ani po osobnom kontaktovaní odosielateľom peniaze nechce vrátiť, ostáva len podať naňho trestné oznámenie

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
21. apríl 2024 09:55