StoryEditor

Boj o nový letiskový terminál vrcholí

21.10.2008, 00:00

Tender na nový terminálu bratislavského Letiska Milana Rastislava Štefánika je vo finále. Firmám zostáva už len týždeň na doručenie cenových ponúk. Obálky sa otvárajú na budúci piatok.
Úlohou víťaznej firmy bude postaviť do roku 2010 novú budovu terminálu a o dva roky nato zrekonštruovať súčasnú, ktorá dnes najmä v letných mesiacoch kapacitne nestíha. Rozšírenie letiskových priestorov je jedným z najväčších projektov súčasnej vlády. Vynaložiť na to chce 2,8 miliardy korún, ktoré čiastočne zaplatíme z daní a čiastočne letisko úverom. Výsledkom má byť zvýšenie kapacity prepravcu zo súčasných 2,6 milióna ročne na 3,6 a neskôr na päť miliónov.
Rozpočet s letiskom neráta
Podľa bývalého ministra dopravy Pavla Prokopoviča však letisko nemá dostatok zdrojov. Štátny rozpočet na rok 2009 totiž o takejto dotácii nehovorí. "Nemajú zabezpečené reálne financovanie. Tých 2,1 miliardy (prisľúbená štátna dotácia, pozn. HN) nie je istých. Ja som ich v štátnom rozpočte nevidel," povedal exminister.
Z rozpočtu by malo ísť na letectvo len 5,3 milióna eur, v prepočte 160 miliónov korún. Vysvetlenie ministerstva financií sa nám do uzávierky získať nepodarilo. Podľa hovorkyne letiska Dany Madunickej však Prokopovičove obavy nie sú opodstatnené.
"Zvyšovanie základného imania v súkromnej akciovej spoločnosti s majetkovou účasťou štátu je záležitosťou štátnych finančných aktív, a nie klasickej výdavkovej časti štátneho rozpočtu," hovorí Madunická.
Letisko má vraj zarábať
Podmienkou pridelenia dotácie je podľa predchádzajúcich vyjadrení rezortu požiadavka, aby financovanie letiska bolo v súlade s pravidlami EÚ. Letisko napríklad musí peniaze štátu postupne splatiť. To podľa riaditeľa letiska Zdenka Schramla, ktorý je v poradí už tretím nominantom ministra dopravy Ľubomíra Vážneho, možné je. Podnik má podľa neho v rokoch 2019 až 2025 štátu na dividendách splácať z požičanej sumy každoročne 300 miliónov korún.
Prokopovič tomu neverí. Podnik podľa neho nebude schopný splácať ani 800-miliónový úver, ktorý si chce letisko v závere desaťročia vziať.
Nepáči sa mu, že kabinet Roberta Fica pred dvoma rokmi zastavil čiastočnú privatizáciu štátnej firmy, ktorú pripravil nominant SDKÚ-DS. Ak by Vážneho predchodca odpredaj stihol, štát by získal 11 miliárd a letisko ďalších deväť miliárd korún na investície. Súčasná garnitúra zase tvrdí, že pri ponechaní letiska v rukách štátu bude profitovať viac.
Firmy rátajú svoju cenu
Kto má záujem o tender, hovorkyňa letiska Dana Madunická neprezradila. Zdôvodňuje to aj tým, že nie všetky firmy do súťaže v rozhodujúcej fáze skutočne vstúpia. "Zároveň si myslíme, že zverejnením zoznamu firiem, ktoré si vyžiadali súťažné podklady, by sme ich týmto vystavili zbytočnému tlaku či už zo strany médií, ako i konkurencie," povedala.
Vyhrať má podľa súťažných podkladov najnižšia ponuka. Z oslovených stavebných firiem účasť v tendri potvrdila rakúska spoločnosť Strabag, ktorá do súťaže vysiela dcérsku firmu Zipp, a švédska Skanska. "Naša spoločnosť zastupujúca pozemné stavby na Slovensku Skanska PS si tieto podmienky vyžiadala," povedala hovorkyňa spoločnosti Magdaléna Dobišová.
Letisko môže zmluvu s víťazom podpísať len v prípade, ak sa ostatné firmy nebudú voči svojej prehre odvolávať. V opačnom prípade je dostavba nových budov v stanovených termínoch ohrozená.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 23:38