StoryEditor

Poisťovne môžu niekedy aj odmietnuť klienta

21.01.2008, 23:00

Každý, kto si kúpi auto, nesmie zabudnúť na poistenie. Podľa zákona by malo mať uzatvorené povinné zmluvné poistenie, najlepšie už vtedy, keď opúšťa brány predajne. Bez neho totiž dopravný inšpektorát nevydá majiteľovi evidenčné číslo.
Okrem povinného poistenia si môže kupujúci uzatvoriť aj havarijné poistenie. Nevyhnutné je najmä pri kúpe vozidla na lízing, väčšina lízingových spoločností ho už má zakalkulované v mesačných lízingových splátkach.
Výška poistenia závisí od viacerých faktorov. Preto je dobré porovnať ponuku jednotlivých poisťovní. Majiteľ auta tak môže ušetriť v niektorých prípadoch aj tisíce korún. Poisťovne však tvrdia, že cena by rozhodne nemala byť pri výbere jediným kritériom. "Kupujúci by mal brať do úvahy predovšetkým podmienky. V čase uzatvorenia zmluvy by mal mať jasné hlavne to, aké riziká sú kryté, aká je spoluúčasť na škode, územné krytie, aké zabezpečenie vozidla požaduje poisťovňa, prípadne ďalšie podmienky či obmedzenia v poistení," uviedla hovorkyňa Českej poisťovne Slovensko Zuzana Hlivnáková.
Havarijné poistenie sa odvíja hlavne od značky motorového vozidla, modelu, ceny, prípadne aj jeho veku. Okrem toho výšku poistného vo všeobecnosti ovplyvňuje viac faktorov, na ktoré by si klient pri uzatvorení poistenia mal dať pozor. Ide napríklad o zvolený rozsah krytia rizík, územný rozsah krytia či výšku spoluúčasti. Napríklad čím je spoluúčasť vyššia, tým je poistné nižšie. Dôležité je uviesť aj účel, na ktorý sa bude auto používať. Ak je vozidlo určené napríklad pre taxislužbu alebo do autopožičovne, poisťovne väčšinou účtujú prirážku. V prípade individuálneho dovozu vozidla požadujú niektoré poisťovne doklad o pôvode. Za ten však treba platiť, čo v konečnom dôsledku ovplyvní cenu za poistenie. Poistenie môže byť vyššie aj v prípade, ak sa klient rozhodne platiť poistku na splátky, teda nie jednorazovo.
Pri rozhodovaní o poistke by malo zohrávať úlohu aj to, či má klient v rámci poistenia nárok na čerpanie asistenčných služieb a aké možné pripoistenia poisťovňa k havarijnému poisteniu ponúka. Poisťovne odporúčajú podľa možností a potrieb kupujúceho uzatvoriť pripoistenie čelného skla, úrazu dopravovaných osôb, batožiny a vecí osobnej potreby prepravovaných vo vozidle, prípadne poistenie náhradného vozidla, nadštandardnej výbavy či rozšírený rozsah asistenčných služieb s vyššími limitmi a službami.
Pri poistení ojazdeného vozidla sa vždy vykonáva aj obhliadka vozidla pri vstupe do poistenia. Zisťuje sa pritom stav a výbava vozidla, vykonáva sa kontrola skutkového stavu v porovnaní so stavom uvedeným v osvedčení o evidencii alebo v technickom preukaze. Od určitej poistnej sumy sa vykonáva aj fotodokumentácia poisťovaného vozidla. Niektoré poisťovne môžu odmietnuť poistiť vozidlo, ak je staré, napríklad ak má viac ako 12 rokov. Rovnako je to aj so stavom auta. Pri obhliadke by nemalo byť poškodené.
V prípade poisťovania nového vozidla niektoré poisťovne obhliadku nepožadujú. "Klient by však mal vedieť napríklad to, akými zabezpečovacími zariadeniami je vozidlo vybavené, koľko je k nemu kľúčov a aká je výbava vozidla," uviedla hovorkyňa Allianz-Slovenskej poisťovne Lucia Muthová.
Pri získavaní klientov sa poisťovne predbiehajú v rôznych výhodách pre klientov. Poisťovňa Wüstenrot napríklad ponúka služby právnika. "Ten je k dispozícii 24 hodín denne. Poistenému poradí, ako postupovať v prípade dopravnej nehody, ale aj inej nepríjemnej udalosti na cestách. Ak sa nehoda stane v zahraničí, klientom okamžite zabezpečíme aj tlmočníka," uvádza Ľuboslav Kačalka z poisťovne Wüstenrot.
Plôška:
Doklady potrebné na uzatvorenie havarijného poistenia
- kópia faktúry za vozidlo (pri novom aute)
- úplná kópia technického preukazu alebo osvedčenia o evidencii
- kópia dokladov o právnej subjektivite klienta, ak ide o fyzickú osobu podnikateľa alebo právnickú osobu
- splnomocnenie osoby na uzatvorenie PZ, ak táto osoba nie je zapísaná ako konajúca osoba vo výpise príslušného registra
- kópia Protokolu o prevzatí vozidla, ak je vozidlo novozakúpené
- originál potvrdenia o bezškodovom priebehu poistenia, ak klient žiada priznanie bonusu
- originál žiadosti o vinkuláciu poistného plnenia a potvrdenia o vinkulácii poistného plnenia, ak je poistná zmluva vinkulovaná

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
29. apríl 2024 20:02