StoryEditor

Porsche už môže ovládnuť Volkswagen

24.10.2007, 00:00
Najväčšia európska automobilka už nebude chránená pred prevzatím, nepomerne menšie Porsche má teraz šancu ju ovládnuť. Európsky súdny dvor včera rozhodol, že nemecký zákon z roku 1960 porušuje pravidlá EÚ o voľnom pohybe kapitálu.
V článku je graf

Po 47 rokoch prišla najväčšia európska automobilka o ochranu pred prevzatím. Európsky súdny dvor včera rozhodol, že nemecký zákon z roku 1960, ktorý chráni automobilku Volkswagen pred prípadným ovládnutím inou firmou, porušuje pravidlá Európskej únie o voľnom pohybe kapitálu. Proti rozhodnutiu súdu nie je odvolanie.
Na rozhodnutie čakal najmä najväčší akcionár automobilky, spoločnosť Porsche, ktorej sa tak otvára cesta k úplnému ovládnutiu Volkswagenu, informovala agentúra Bloomberg. Porsche totiž až teraz získa rovnaké hlasovacie práva ako druhý najväčší akcionár vo Volkswagene, ktorým je nemecká spolková krajina Dolné Sasko. Zákon z roku 1960 totiž stanovoval, že bez ohľadu na to, koľko akcií vlastní, akcionár nemá vo firme viac ako 20 percent hlasovacích práv. Dolné Sasko vlastní 20,3 percenta akcií automobilky. "Vlastniť 31 percent kapitálu, ale iba 20 percent hlasovacích práv, je diskriminácia," protestoval pôvodne šéf Porsche Wendelin Wiedeking.
Súd okrem 20-percentného limitu na hlasovacie práva zrušil aj ďalšie dva problematické body - právo Dolného Saska dosadzovať do dozornej rady vždy dvoch členov, čo mu umožňovalo zablokovať prijatie nevyhovujúcich rozhodnutí a povinnú 80-percentnú hranicu na prijímanie akýchkoľvek "dôležitých rozhodnutí".
Čaká sa nástup Porsche
Zákon o Volkswagene sa nepáčil Európskej komisii, a tá preto podala na Nemecko v roku 2005 žalobu na pôde Európskeho súdneho dvora. Podľa nej zákon odrádza investorov, pretože ho je možné považovať za formu zlatej akcie, ktorou sa iné štáty snažia chrániť svoje firmy pred prevzatím zahraničnými investormi. Rozhodnutie súdu analytici vo všeobecnosti očakávali, keďže, ako informovala francúzska AFP, v takomto duchu ohodnotil zákon ešte vo februári poradca súdneho dvora Damaso Ruiz-Jarabo Colomer a súd väčšinou postupuje podľa jeho rozhodnutí.
Nemecké ministerstvo spravodlivosti zareagovalo, že sa zákonom začne čo najskôr zaoberať. Neoznámilo však, či celý zákon zruší alebo len upraví. Štát Dolné Sasko iba oznámil, že svoj podiel vo firme si ponechá.
Niektorí analytici teraz aj predpokladajú, že skôr či neskôr Porsche začne mať hlavné slovo. "Očakávam, že Porsche začne teraz jasnejšie ukazovať svaly a pôjde tvrdo za kontrolou nad firmou," povedal pre Bloomberg analytik Stephen Pope z maklérskej firmy Cantor Fitzgerald. Akcie Volkswagenu, ktorý na Slovensku pôsobí prostredníctvom spoločnosti Volkswagen Slovakia od začiatku 90. rokov a je aj najväčším podnikom u nás, po včerajších informáciách najskôr nakrátko rýchlo vzrástli, no neskôr o necelé percento klesli pod 180 eur za akciu, keď Porsche informovalo, že zatiaľ sa ešte pre zvýšenie podielu v automobilke nerozhodli. Väčšinový akcionár Volkswagenu zaznamenal rast akcií takmer o päť percent.
Nástup Porsche však nie je vylúčený, pretože ešte v septembri Wiedeking pre Reuters povedal, že Porsche má dosť opcií na "výrazné zvýšenie podielu vo VW".
Nový globálny hráč
Niektoré médiá zauvažovali nad ďalším smerovaním firmy v prípade prevzatia Volkswagenu. Podľa ČTK by sa "novým vlastníkom škodovky mohla stať firma, ktorá sa preslávila úplne iným sortimentom áut než momentálne vyrába mladoboleslavská automobilka" a podľa AFP by "prevzatie mohlo úplne zmeniť nemecký automobilový priemysel".
Viacerí experti však akékoľvek úvahy o prípadných posunoch v smerovaní automobilky odmietajú. Ako povedal pre BBC Kristoff Sturmer z Global Insight, rodinné väzby medzi VW a Porsche (predseda Dozornej rady VW Ferdinand Piech je vnukom zakladateľa Porsche a tvorcu svetoznámeho "Chrobáka") v skutočnosti povedú potom, ako by Porsche prípadne zvýšilo podiel na 51 percent, ešte k posilneniu vzájomnej spolupráce. Aj podľa prezidenta Združenia automobilového priemyslu SR Jozefa Uhríka by zmena nemala zmysel. "Ak by došlo k prevzatiu Volkswagenu (firmou Porsche), bolo by to skôr výhodné, pretože veľké celky môžu ponúknuť zákazníkom omnoho väčší sortiment výrobkov. A určite by to bolo lepšie, ako keby by sa tam dostali nejaké finančné skupiny," dodal pre HN.
Navyše, samo Porsche sa už dlhší čas netají tým, že by sa chcelo stať skutočnou globálnou skupinou.
Samotnému Volkswagenu sa tiež darí a za september 2007 zaznamenal najlepšie výsledky za tento mesiac v histórii. Jeho predaj vzrástol o 6,5 percenta na 545-tisíc áut a rekord dosiahol aj za deväťmesačný predaj, keď za obdobie január - september dodal na trh 4,61 milióna áut.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
27. apríl 2024 10:40