StoryEditor

Šéf Katolíckych novín: Na trhu je priestor pre nový kresťanský magazín. Ale dotovaný

15.07.2011, 03:00
Katolícke noviny predávajú týždenne 80 tisíc výtlačkov a minulý rok takmer vôbec neklesali. Prečo je to tak hovorí šéfredaktor Ivan Šulík v rozhovore pre Marketér.sk.

Prečo sa podľa vás z Katolíckych novín stále predáva priemerne okolo 80 tisíc výtlačkov?
Je to zrejme tradíciou, ktorú Katolícke noviny majú, pretože sú jedným z najdlhšie pôsobiacich periodík na slovenskom trhu. Katolícke noviny si pripomenú 162 rokov od svojho založenia, takže čo sa týka dĺžky, nemáme konkurenciu. Ako hovorí podtitul našich novín, sú to tradičné noviny súčasného kresťana, teda patria do našich katolíckych rodín; čítali ich dedovia, čítali ich mamy. Deti s nimi rástli a keď sú vo veku 30-40 rokov, možno ich až tak pravidelne nečítajú. Ale v neskoršom veku sa opäť vrátia ku Katolíckym novinám. Sú to noviny rodinného typu a obsahujú rubriky venované deťom, mládeži, skôr narodeným. To je jedna ich výhoda. Ale zároveň aj limit – pretože noviny nedokážu byť také, že od prvej strany po poslednú zachytia každého. Keď si v nich človek za týždeň nájde 3-4 strany, ktoré ho oslovia, aj tak sme spokojní.

Čiže sa ich snažíte zacieliť na rodinu. No je šanca, že vznikne nový titul v rámci vydavateľstva Katolíckych novín, ktorý by bol napríklad výlučne pre starších alebo pre mladých?
V rámci Katolíckych novín by to asi reálne nebolo. Viem si predstaviť, že na Slovensku by bol priestor pre kresťanský magazín, vychádzajúci na kvalitnom papieri s kvalitnými fotografiami, avšak finančne by sa neuživil – potreboval by investora. Z tohto pohľadu sa mi to nezdá veľmi reálne. My zostávame na novinovom formáte aj preto, aby sme cenu držali pomerne nízko.

Katolícke noviny sú samofinancované?
Áno. My sme možno jediné periodikum, ktoré nie je dotované. Samofinancujeme sa.

Darí sa vám to vďaka čitateľskej základni, alebo aj s pomocou inzercie?
Aj na inzerciu máme vyhradené strany, ale predovšetkým je to vďaka čitateľom. Pred časom sme rozmýšľali, že by sme istým spôsobom ocenili tých, ktorí nás odoberajú viac ako 20 rokov. S „hrôzou“ sme zistil, že ich je viac ako 22 tisíc, takže sme od toho museli cúvnuť, lebo jednoducho na to nemáme. Takže máme pomerne vysoký počet predplatiteľov a to nás veľmi teší.

Väčšina respondentov v ročenke Stratégií Médiá 2010 hovorila o kríze – že bola v médiách aj minulý rok. Ako sa to dotklo vás, pociťovali ste jej dopady?
Nám sa pomerne dobre podarilo zastabilizovať náklad. Mierne klesal, ale o 100 až 200 kusov, čo z pohľadu iných médií nie je až taký prepad. Pravidelne tu mávame auditorku a ona sama to hodnotila veľmi pozitívne; že je až prekvapivé, že všade mali krízu, išli prudko dole a Katolícke noviny si držia stabilne zhruba 80-tisícový náklad. Z toho 54,5 % tvoria predplatitelia. Z vlastnej ankety vieme, že naše jedny noviny majú v rukách traja až štyria ľudia. Môžeme povedať, že týždenne 300 tisíc ľudí na Slovensku číta Katolícke noviny. To nás teší a je aj výzvou, aby sme si čitateľskú základňu udržali, poprípade keby zaznamenala nárast, budeme sa tešiť.

Ako by ste definovali pozíciu Katolíckych novín na trhu? Kto je ich konkurent, kto ich môže ohroziť?
Nechcem, aby to vyzeralo naduto, ale myslím si, že Katolícke noviny nemajú konkurenciu. S inými katolíckymi médiami, či už je to televízia Lux alebo rádio Lumen, spolupracujeme. Nechcel by som vstupovať do polemiky, či nás niekto môže ohroziť. Neberieme sa ako konkurenti, skôr ako partneri, ktorí spolupracujú na šírení kresťanských hodnôt v spoločnosti.

V čom je spolupráca najsilnejšia a v môže byť lepšia?
Najsilnejšia je asi v tom, že si vieme spropagovať nami organizované podujatia. Napríklad Lumen máva každý rok púť do Krakova. My robievame v lete súťaž pre čitateľov – na dospelých je zameraná vedomostná súťaž a máme súťaž pre deti. V tomto je spolupráca fajn, do budúcna by mohla byť možno lepšia, keby sme sa zjednotili na spoločnej téme. Napríklad Rok rodiny – Family Year. Venovať sa spoločne systematickejšie rodine.

A spoločný predaj reklamy nie je reálny?
Úvahy sú, úvahy boli… zatiaľ to nie je na programe dňa. Stojí to za zamyslenie, ale momentálne to nevidíme ako reálne od zajtra alebo do pol roka.

Kam sa môžu ďalej posunúť Katolícke noviny?
Naďalej chceme noviny robiť spôsobom, aby zaujali aj ľudí, ktorí nie sú až príliš veriaci, možno hľadajú, niekde sa dostanú k novinám a zaujmú ich. V duchu podtitulu „Tradičné noviny súčasného kresťana“ prezentovať tradičné hodnoty, ale takým spôsobom, aby dnešných ľudí oslovovali.

Ako odhadujete vývoj na slovenskom printovom trhu?
Internet je veľkou konkurenciou pre printové médiá – uvidíme, akým spôsobom to pôjde. Niektoré médiá spoplatňujú svoj internet a otázne je, či toto nebude znamenať návrat k printovým médiám. Možno ich prepad prišiel preto, lebo všetko na internete bolo zadarmo. Ktohovie, či takýmto spôsobom sa nezastabilizuje prepad v printových médiách. Ťažko povedať, nechcem byť prorokom. Ale internet bude veľkou konkurenciou pre printové médiá.

Komplexné informácie o vývoji slovenského mediálneho trhu nájdete v ročenke Médiá 2010. Je súčasťou júnových Stratégií, ktoré sú práve v predaji.

menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
19. apríl 2024 04:09