03.07.2012, 00:00

Miliónovú zákazku vyšetruje prokuratúra

Slovensku hrozí, že bude vracať milióny eur z eurofondov. Prokuratúra totiž vyšetruje rekonštrukciu takmer 19-kilometrovej železničnej trate medzi Žilinou a Krásnom nad Kysucou. Preveruje napríklad to, či stavbári nepodvádzali na eurofondoch. Viac ako polovicu z ceny 148 miliónov eur totiž zaplatila Európska únia. „Pravdepodobne sa falšovali doklady a prezentovali sa nesprávne výkazy. To znamená, že sa neurobilo niečo, čo sa urobiť malo a fakturovalo sa to,“ vysvetlil advokát z kancelárie Maple&Fish Viliam Karas.



Z čias Vážneho
Trať sa začala rekonštruovať ešte v roku 2008, teda v čase, keď bol ministrom dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD). Súčasťou projektu bolo aj zvyšovanie rýchlosti vlakov na 140 kilometrov za hodinu. Vážny hovorí, že o žiadnych pochybeniach v tendri nevedel. „Ak by som mal ako minister dopravy čo i len najmenšiu pochybnosť, určite by som stavbu zastavil.“

Šéfoval Doprastav
Trať budovalo združenie štyroch firiem, ktorého lídrom bol Doprastav. „Neevidujeme, že by niekto z našich pracovníkov bol v tejto súvislosti vyšetrovaný,“ povedala asistentka generálneho riaditeľa firmy Ľudmila Michálková. Rovnako tak reagovala aj Skanska, ktorá bola súčasťou združenia. Zvyšné dve firmy zo združenia do uzávierky HN neodpovedali.

Okrem prokuratúry opravu tejto trate posudzuje Európska komisia. Tá má podľa rezortu dopravy preverovať podozrenia z kartelovej dohody.

Prokuratúra stavbárov podozrieva z poškodzovania záujmov Európskych spoločenstiev aj iných trestných činov. Nepozdáva sa jej napríklad narábanie s odpadmi zo stavby a ich následne uloženie na miesto, ktoré bolo v rozpore s projektovou dokumentáciou. Podľa hovorcu ministerstva dopravy Martina Kóňu polícia aktuálne určuje aj výšku možnej škody. Rozhodnúť by podľa neho mohla do konca augusta. „Musíme len konštatovať, že nezodpovedné správanie stavebných firiem alebo fyzických osôb k ochrane životného prostredia sa na Slovensku vyskytuje temer neustále. Charakterizuje to predovšetkým vzťah našich obyvateľov k prírode, kde finančné záujmy prevažujú nad vzťahom k prostrediu, v ktorom žijeme,“ konštatoval Kóňa.

Samotné Železnice Slovenskej republiky, ktoré trate rekonštruujú, tvrdia, že o vyšetrovaní nevedia. „Preto sa nevyjadrujeme, či došlo alebo nedošlo k trestným činom,“ povedala hovorkyňa železníc Martina Pavlíková.

V podozrení sú aj ďalšie tri železničné trate, a to medzi Piešťanmi a Novým Mestom nad Váhom, Novým Mestom nad Váhom a Zlatovcami a medzi Žilinou a Tepličkou nad Váhom. Brusel už na týchto tratiach Slovensku pozastavil preplácanie eurofondov. O ďalšom postupe by mal rozhodnúť do troch mesiacov. Euroúradníci pri ostatných projektoch z eurofondov už peniaze pre nás uvoľnili.