StoryEditor

Problém vládnych zákonov: čas a kvalita

17.09.2004, 00:00
Vládna legislatíva často nemeškajú kvôli tomu, že by zákony prišli neskoro, ale preto, že ich predkladateľ nepripravil dostatočne kvalitne. "Kvalita predkladaných zákonov je rôznorodá," naznačil šéf Legislatívnej rady vlády SR (LRV) Daniel Lipšic. Podľa člena LRV Petra Kresáka "máme problémy pri vážnych ekonomických zákonoch".

Do začiatku septembra mali ministerstvá predložiť 104 zákonov a nariadení. Mnohé z návrhov však LRV vráti na doplnenie alebo predkladateľa požiada, aby pripravil úplne nový zákon. S balíkom energetických zákonov mešká ministerstvo hospodárstva - zákon o regulácii v sieťových odvetviach, zákon o energetike a zákon o tepelnej energetike ešte len v septembri posunuli poslanci parlamentu do druhého čítania. Zákony až na tretí raz odobrila LRV, predtým nariadila rezortu zákony prepracovať pre legislatívne a technické nedostatky. Prípravu trojice energetických zákonov kritizovala aj Európska komisia. Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny malo zase v máji do vlády predložiť zákon o sociálnych službách, napokon ho odložili na september. Lipšicov rezort stále iba pokračuje v prípravách nového Občianskeho súdneho poriadku, ktorý mal byť hotový v marci. Mešká aj zákon o verejnom zdravotníctve.

Meškanie zákonov komplikuje Slovensku život aj na medzinárodnom fóre. Stále totiž nemáme prijaté všetky zákony súvisiace s naším vstupom do EÚ. "Sedem zákonov už prešlo vládou a rokuje o nich parlament, ďalších sedem zákonov ešte neschválila vláda," povedal HN hovorca podpredsedu vlády pre európsku integráciu Martin Urmanič. Ako však tvrdí Lipšic, "žiadne zásadné zákony v súvislosti so vstupom do EÚ nechýbajú". Urmanič sa v tejto súvislosti odvolal na stanovisko EK, ktorá už nemieni sankcionovať pomalú legislatívu. Častým dôvodom, prečo LRV vracia zákony predkladateľom, je zlý preklad európskych noriem. "Legislatívna rada často pôsobí ako jazykový korektor," zdôraznil Kresák. Ďalším problémom podľa neho je, že vláda sa snaží cez svoje nariadenia riešiť niektoré rozhodnutia, ktoré sa v skutočnosti môžu spraviť len prostredníctvom zákona. V očiach verejnosti nepôsobí dobre ani fakt, že mnohé zákony musia byť novelizované tesne po tom, ako ich schváli parlament. Častým dôvodom takýchto komplikácií je fakt, že v jednotlivých rezortoch nie sú zladené termíny predkladania zákonov. "Niekedy je problém na strane predkladateľa, ale stáva sa, že skupina poslancov navrhne politicky motivovanú účelovú zmenu, ktorá zákon pokazí," tvrdí Kresák.

Zákony, ktoré už mali byť zmenené v súvislosti s naším vstupom do EÚ
- o premávke na pozemných komunikáciách
- o verejnom zdravotníctve
- o ochrane osobných údajov
- o konkurze a reštrukturalizácii
- o zahraničných Slovákoch
- o kontrole v štátnej správe
- o prístupe na železničnú infraštruktúru
- o energetike

menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
19. apríl 2024 12:50