StoryEditor

Zistenie HN: Doprastav čaká ďalší triumf

12.09.2011, 00:00
Najväčšia stavebná firma Doprastav smeruje k ďalšej obrej zákazke v prešovskom regióne.

A to napriek tomu, že v súťaži o obchvat metropoly Šariša neponúkla najvýhodnejšiu cenu. Lacnejšiu firmu Hant BA – v konzorciu so španielskym Adrianom – z tejto súťaže vylúčila Slovenská správa ciest.

V priebehu pár dní sa tak opakuje známy scenár. HN už zistili, že vo verejnej súťaži na 11-kilometrový úsek diaľnice pri Prešove ponúkol Hant BA najnižšiu cenu pre štát. Avšak aj tam obstarávateľ – tentoraz Národná diaľničná spoločnosť – vyradil z kola von konzorcium Hant a Cestné stavby Liptovský Mikuláš, čím rapídne stúpli šance Doprastavu.

Pri diaľnici mali Hantu chýbať podklady. Aké podmienky nesplnil pri obchvate Prešova, cestári spresnia. „Ešte neuplynuli všetky zákonné lehoty,“ vysvetlila hovorkyňa cestárov Iveta Fedorová. V diaľničnom tendri Hant BA chystá odvolanie, pri obchvate je zdržanlivejší.

„Rozhodnutie podlieha momentálne právnej analýze a v priebehu týždňa sa k požadovaným otázkam bližšie vyjadríme na základe výsledkov právnej analýzy,“ reagovala na verdikt cestárov právnička Hant BA Zuzana Budáčová. Väčšina ostatných oslovených firiem sa odvolávať nechce.

„Nebudeme podávať žiadosť o nápravu,“ povedal Pavol Peško, vedúci marketingu Inžinierske stavby Košice. „Spoločnosť Skanska nebude podávať námietky v tejto veci,“ skonštatovala hovorkyňa spoločnosti Magdaléna Dobišová, ktorá sa tiež súťaže zúčastnila.

Obchvat Prešova spolu s mostom v Trenčíne patria medzi najväčšie tohtoročné cestné stavby. Pre mesto má mimoriadny význam, keďže má odbremeniť jeho centrum. Cestári okrem toho rozbiehajú aj výstavbu obchvatu Galanty či Čadce.

No najviac peňazí pôjde do zákaziek Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorá chce stavať viaceré úseky na diaľnici D1. Pôvodne ich chcel začať ešte bývalý minister Ľubomír Vážny (Smer-SD). Ten však kontrakty so súkromnými investormi nedotiahol do konca a jeho nástupca Ján Figeľ (KDH) v nich nepokračoval. Vážneho diaľnice totiž považoval za predražené. Figeľovi ponúkajú firmy výrazne nižšie ceny, čo stavbári zdôvodňujú prudkým prepadom vstupných cien a zúfalej situácii v stavebníctve. „Dopyt je väčší ako ponuka, a to odzrkadľuje aj ponúkané ceny. Firmy sa chcú dostať k zákazke za každú cenu,“ vysvetlil Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného.

menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
02. máj 2024 07:35