StoryEditor

Násilie na ženách, násilie na kreativite?

07.02.2008, 12:48
Ostatná kampaň proti násiliu na ženách odštartovala na Slovensku koncom minulého roka. V súčasnosti sa nachádza vo svojej druhej fáze. Je kampaň dostatočne efektívna alebo len kĺže po povrchu.

Sociálne problémy v spoločnosti a konkrétne sociálne kampane sú veľmi vďačnou témou pre reklamné agentúry. Aj keď kampane vznikajú na nekomerčnej báze, agentúry v nich vidia obrovskú príležitosť ako vyžmýkať zo svojho kreatívneho oddelenia čo najviac. Keďže pri tvorbe nie sú viac-menej ničím limitovaný, je to skvelá príležitosť ukázať svoje schopnosti a pomedzi to si odniesť aj nejaké tie výhry z reklamných súťaží.


Tretí sektor aj na Slovensku rastie veľmi dynamickým tempom. Vznikajú organizácie a združenia s konkrétnou sociálnou témou, ktorú sa aj prostredníctvom reklamných kampaní snažia verejnosti podať čo najefektívnejšie. Kto by si nepamätal napr. na Fera Tarabu, bojovníka za práva žien alebo nedávnu kampaň "Právo na život", ktorá vzbudila obrovskú, ba až negatívnu publicitu.


So vstupom do európskych štruktúr môžeme aj u nás vidieť viacero kampaní, ktoré preberajú jednotlivé európske štáty. Po kampani "život bez tabaku" nasleduje "Zastavme domáce násilie na ženách" www.zastavmenasilie.sk. Je prvou celoeurópskou kampaňou Rady Európy. Kampaň odštartovala už 22. novembra 2006 na konferencii v Madride, u nás sa začala presne o rok neskôr. Počas vianočných sviatkov bola úmyselne utlmená, aby znova odštartovala od 15.1.2008 a pokračovala až do 8.3.2008. Hlavným iniciátorom je Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR na čele s ministerkou Vierou Tomanovou, ktorá kampaň otvorila.


Podobné kampane sú určite veľmi dôležité, aby pôsobili na mnoho negatívnych sociálnych javov. Kampane zamerané proti násiliu na ženách už majú tradíciu aj na Slovensku. Tie z minulých rokov môžeme hodnotiť celkovo pozitívne, pretože prišli s témou, ktorá bola dlhodobo na Slovensku tabu a konkrétne riešenia systematicky neprichádzali. Aj keď aktuálna kampaň nie je ešte na konci, pôsobí dosť nevýrazne. Komunikačný mix je tvorený kombináciou vonkajších plôch, televíznej a rozhlasovej reklamy. Celkový kreatívny koncept však výrazne zaostáva. Obmedzuje sa len na stručnú informáciu, že pre každú piatu ženu to je nebezpečnejšie doma ako vo večernom osamelom priestore metra.


Osloví takáto forma skutočne vytypované cieľové skupiny alebo nebodaj samotných útočníkov? Kampaň nešokuje ani v najmenšom. Rozvíriť diskusiu bude preto veľmi ťažké ak nie nemožné. Kým morálne a eticky môžeme kampaň "Právo na život" hodnotiť všelijako, splnila svoj hlavný účel. Dokázala ľudí zmobilizovať a diskutovať na spoločnú tému.
Na stránke kampane môžeme nájsť informáciu, že spot bol vytvorený z dodaného materiálu Rady Európy a jediná úprava bola len lokalizácia do príslušného jazyka. Môžu byť takéto jednotné, unifikované kampane úspešné, keďže pri ich kreatívnej zložke badáme určitý stupeň "korektnosti"? Čo tak ísť trocha viac pod kožu, aby sa z kampane nestala len ďalšia v rade. V opačnom prípade to vyznieva akoby si euro úradníci zapísali do výkazu ďalšiu čiarku, ako úspešne bojujú proti spoločenským problémom. Reálny vplyv kampane bude však minimálny, čo je veľká škoda, najmä ak sa jedná o tak závažný problém, ktorý by sme nemali ignorovať.

TV spot kampane môžete nájsť na adrese:
http://www.zastavmenasilie.sk/index.php?tv_spot

Pre porovnanie si môžete prezrieť ukážky z ostatných zahraničných kampaní:



Zdroj:
www.zastavmenasilie.sk

menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
19. apríl 2024 17:51