Prispejú zmeny v cestnom zákone k vyššej bezpečnosti na cestách? Súhlasíte s týmito zmenami?

Ján Kuric, spevák
Teraz hovorím úplne sám za seba a úprimne -- toto je jedna z mála vecí, čo robí súčasná vláda, s ktorými súhlasím. Bezpečnosť na cestách je úplne otrasná. Aj z vlastnej skúsenosti verím tomu, že zimné gumy v zime naozaj pomáhajú. Rýchlosť v obci -- 60-tka -- je dosť rýchla. V obci sa deje všeličo, môže ísť opitý z krčmy alebo vybehnúť malé dieťa. Ten reakčný čas pri 60-tke je dosť malý. Svietim už niekoľko rokov z vlastnej iniciatívy. Určite mi každý dá za pravdu, že to nie je na to, aby som ja lepšie videl, ale aby mňa lepšie videli. A funguje to.

Milan Dubec, podnikateľ
Keď budú tvrdšie postihy, určite to bude mať nejaký vplyv na zvýšenie bezpečnosti, pretože ľudia si to viac rozmyslia. Rýchlosti však musia byť nastavené rozumne, aby ste nešli po rovnej ceste 40-tkou. Ak to bude rozumné, myslím si, že sa ľudia trošku upracú. No nebude to až také výrazné. Nemyslím si, že nejako radikálne vďaka tomu klesne počet zranených alebo usmrtených. Nejaká časť vodičov sa však určite bude správať slušnejšie.

Samuel Slovák, futbalista
Mohlo by to pomôcť bezpečnosti na cestách. Je tam veľa dobrých vecí, a niektoré zasa treba doladiť, aby neboli nakoniec kontraproduktívne. Napríklad zimné pneumatiky sú tam podľa vozovky, ja by som to viazal skôr na nejaký časový termín. Pokiaľ ide o svetlá, asi je lepšie, keď auto svieti celý rok.

Pavol Traubner, neurológ
Ako lekár neurológ, ktorý videl nesmierne množstvo tragédií po autohaváriách a haváriách na cestách, si myslím, že istým spôsobom obmedzenie rýchlosti, ako i nutnosť kvalitného obutia automobilu, pomôžu. Snáď aj zvýšenie pokút, ktoré predsa len istým spôsobom budú strašiť nezodpovedných vodičov, bude viesť k tomu, aby si ľudia uvedomili, že bezpečnosť na cestách je naozaj potrebné zvýšiť. Počty mŕtvych sú veľmi významným hrozivým mementom. Svietenie tiež považujem za dobrú vec. Ja svietim bez ohľadu na príkaz celý rok, pretože to auto, najmä keď je to nevýrazná pastelová farba, vidieť menej. Zvýšenie pokút za konzumáciu alkoholu považujem tiež za absolútne dôvodné.

Ján Cuper, advokát a exposlanec
Samotné sprísnenie pravidiel a zvýšenie pokút nerieši samotný problém. Tí, čo chcú ukazovať rýchlosť koní skrytých pod kapotou svojich áut na zaplatenie pokuty budú mať. Jediné rozumné ustanovenie je zníženie rýchlosti v obciach a zvýšenie rýchlosti na niektorých dialničných úsekoch. Tam nie je problém v rýchlosti, ale v hustote a v tom, že nie všetci si uvedomujú, že musia dodržiavať cestné pravidlá a nepoužívať ľavý pruh. Ten je len na predbiehanie.

Ján Bujňák, rektor Žilinskej univerzity
Súhlasím. Najmä pokuty. Vidieť to, keď prejdete hranice do Rakúska -- vodiči sa na cestách správajú inak, rešpektujú pravidlá cestnej premávky. V EÚ zomrie následkom dopravnej nehody ročne 50-tisíc ľudí a k tejto štatistike najviac prispieva stredná Európa a Balkán. Cieľ je znížiť to do roku 2010 na polovicu. Ale vodiči sú len jednou stranou trojuholníka. Na Slovensku zaostáva tiež cestná infraštruktúra a kvalita vozového parku, ktoré sa musia zlepšiť, podobne ako pravidlá.

Eduard Kováč, Združenie zdravotných poisťovní
Áno, súhlasím s prísnejšími praviodlami a myslím, že aj prinesú želaný efekt. Ale podľa mňa len vtedy, ak budú pravidlá súčasne aj riadne a plošne kontrolované. Samotná tvrdosť zákona nemusí nič znamenať a nie som si istý, či kontrolné orgány majú dostatočný návyk, že zákony a pravidlá sa vzťahujú na všetkých. Najväčší problém pre vodičov bude asi zníženie rýchlosti v obciach na 50 km/hod -- to bude na začiatku zrejme enormný problém.

Juraj Švajda, ekológ, výskumník
Vnímam to pozitívne, vrátane prísnejších pravidiel a trestov. Najviac mi vadí agresivita vodičov za volantom -- ak zákon postihne aj túto skupinu vodičov, budem spokojný. Väčšinou sa policajti zameriavajú na kontrolu rýchlosti na "chytákoch" -- na komplikovaných úsekoch, ktoré však často nie sú nebezpečné. Namiesto statickej kontroly by sa viac mali zameriavať na kontrolu agresívnych vodičov počas jazdy a odchytávať "myšičkárov". Američania sa na cestách správajú slušnejšie, hoci majú trikrát silnejšie autá a na cestách je oveľa menej policajtov. Prikláňam sa viac k časovému vymedzeniu nosenia zimných pneumatík, pretože počasie na Slovensku sa môže veľmi rýchlo zmeniť.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
17. máj 2024 17:14